Kuvat
Kaisa Rautaheimo / Sanoma-arkisto
Oikea kyykkytekniikka on tärkeä, jotta voi välttyä vammoilta.
Oikea kyykkytekniikka on tärkeä, jotta voi välttyä vammoilta.

Monen istumatyöntekijän ryhti painuu lysyyn. Se voi heijastua ongelmina kyykkytreenissä.

Hyvä kyykkytekniikka ei ole vain jalkojen työn varassa. Myös ylävartalon heikkous voi tehdä hallaa oikeaoppiselle kyykkäämiselle, kertoo fysioterapeutti ja personal trainer Marko Kuoppasalmi.

Yläkropan heikkous voi vaikuttaa sekä kyynärpäät edessä tehtävään etukyykkyyn että perinteiseen takakyykkyyn, jossa tanko viedään harteille.

Esimerkiksi leveän selkälihaksen heikko liikkuvuus voi olla syynä siihen, että oikeaoppiseen kyynärpäät edessä tehtävään kyykkyasentoon ei pääse lainkaan tai se tuntuu vaikealta, sanoo Kuoppasalmi, joka työskentelee perustamassaan Personal training studio Kuntokompassissa Helsingissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos olkapään ulkokierto on rajoittunut, voi jo pelkkä tangon vieminen harteille perinteisessä takakyykyssä olla vaikeaa. Etukyykyssä, jossa kyynärpäät pidetään edessä, vaaditaan niin ikään olkaniveleltä riittävää liikkuvuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvä kyykkytekniikka ei ole vain jalkojen työn varassa. Myös ylävartalon heikkous voi tehdä hallaa oikeaoppiselle kyykkäämiselle, kertoo fysioterapeutti ja personal trainer Marko Kuoppasalmi.

Yläkropan heikkous voi vaikuttaa sekä kyynärpäät edessä tehtävään etukyykkyyn että perinteiseen takakyykkyyn, jossa tanko viedään harteille.

Esimerkiksi leveän selkälihaksen heikko liikkuvuus voi olla syynä siihen, että oikeaoppiseen kyynärpäät edessä tehtävään kyykkyasentoon ei pääse lainkaan tai se tuntuu vaikealta, sanoo Kuoppasalmi, joka työskentelee perustamassaan Personal training studio Kuntokompassissa Helsingissä.

Jos olkapään ulkokierto on rajoittunut, voi jo pelkkä tangon vieminen harteille perinteisessä takakyykyssä olla vaikeaa. Etukyykyssä, jossa kyynärpäät pidetään edessä, vaaditaan niin ikään olkaniveleltä riittävää liikkuvuutta.

Monen istumatyöntekijän rintaranka käpristyy koukkuun, olkapäät kääntyvät eteenpäin ja ryhti painuu lysyyn. Tämä voi olla yksi syy sille, että treenatessa lavan alueen ja olkapään lihakset eivät pidä olkaluita oikeilla paikoillaan, vaan ne työntyvät vartalon etupuolelle. Selkäranka pyöristyy.

– Monilla paljon istumatyötä tekevillä on heikkouksia lapavälin lihaksissa, yläselässä ja olkaniveltä tasapainottavissa lihaksissa, ellei niitä ole tietoisesti ja systemaattisesti harjoittanut.

Ihmiskeho on kuin tiilitalo, Kuoppasalmi vertaa. Jokaisen tiilen tulee olla kunnossa, jos taloa alkaa liikuttaa. Talo alkaa rakoilla, jos jokin alue kehosta on heikko tai jumiutunut. Ylimpien kerrosten huteruus voi johtaa ongelmiin myös alempana.

– Jos ryhtyy tekemään kyykkyä rintaranka pyöreänä ja hartiat edessä, on talon ylimmän kerroksen tiili silloin pois pelistä, Kuoppasalmi sanoo.

Oikeaoppisessa alkuasennossa yläselkä on lukittu kestämään kuormaa, joka tulee hartioiden päälle.

Jos selkäranka pysyy vain hieman pyöreänä rintarangan alueelta koko liikkeen ajan, ei siitä Kuoppasalmen mukaan ole vielä suurta haittaa. Mutta jos rangan pyöristää selvästi kyykkyliikkeen aikana ja mukana on lisäkuormaa, voi koitua ongelmia, kuten välilevyn pullistumia ja hiusmurtumia.

Lavan lähentäjälihaksilla ja rintarangan ojennuksesta vastaavilla lihaksilla on merkittävä rooli siinä, että yläselkä pysyy kyykkyharjoituksessa hallinnassa, Kuoppasalmi kertoo. Näitä lihaksia voi vahvistaa kuntosalilla esimerkiksi tekemällä vaakasuuntaisia vetoliikkeitä ja pitämällä lihasta aina vedon päätteeksi jännityksessä noin viiden sekunnin ajan.

Jos taidot, liikkuvuus tai ylävartalon voima eivät riitä tavalliseen takakyykkyyn, Kuoppasalmi suosittelee harjoittamaan samoja jalkojen lihaksia helpommilla kyykyillä. Hyvä liike on esimerkiksi maljakyykky, jossa kahvakuulaa tai käsipainoa pidetään käsissä rinnalla, Kuoppasalmi vinkkaa.

Kyykkäyksen muuteluun on paljon vaihtoehtoja.

– Voi valita, onko tanko harteilla vai etupuolella, minkälainen ote on, onko tankoa edes mukana vai tekeekö käsipainoilla tai painoliiveillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla