Hyvä terveys
Jo herää laiskistunut pakaralihas! Kuva: Mikko Hannula
Jo herää laiskistunut pakaralihas! Kuva: Mikko Hannula

Jos istut päivät pitkät paikallasi, syvä etukyykky roikkuen on juuri sinulle. Se herättelee puutunutta pakaralihasta ja lisää keskivartalon voimaa ja hallintaa.

Tee näin: 

Tarvitset noin lantion korkuisen roikuntatuen. Tähän sopii esimerkiksi jykevän sohvan selkänoja tai ovenkahvoihin sujautettu vyön tai kuminauha. Tartu tukeen, aseta jalat hartioiden leveydelle, käännä jalkaterät ulospäin, laskeudu kyykkyyn ja nojaa kevyesti taaksepäin (B). Nouse ylös ja toista.

Tee 10–20 rauhallista toistoa.

Muista! Jos harjoite sattuu polviin tai alaselkään, älä mene äärisyvään asentoon saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lisää haastetta: Pysähdy ala-asentoon 10 sekunniksi, nouse ylös ja toista 5–10 kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

Asiantuntija Jukka Räsänen, urheilufysioterapeutti ja personal trainer, Fysiojukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla