Luulitko, että hyvä lihaskunto vaatii salijäsenyyden ja pitkät rautasessiot? Lihakset vahvistuvat kyllä vähemmälläkin vaivalla: vartin sessio 1–2 kertaa viikossa riittää. 

Voit myös unohtaa apuvälineet: oman kehon painolla saa aikaiseksi kelpo treenin. Liikunnanohjaaja Veera Malmivaara suunnitteli Me Naisille kaksi tehokasta vartin lihaskuntotreeniä, joista toisen voit vetäistä missä vain. Toiseen tarvitset kaveriksi puiston penkin.

Treenin voi tehdä kevyen lenkin päätteeksi tai sitten voit vain lämmitellä hetken esimerkiksi haarahypellen tai paikallaan juosten. 

Malmivaaran mukaan lihaskunnosta huolehtimisesta tulee entistäkin tärkeämpää kolmenkympin jälkeen, jolloin kehon toimintakyky alkaa hiljalleen heikentyä ja aineenvaihdunta hidastua. Lihaskuntoharjoittelu hidastaa prosessia ja pitää myös painon kurissa. Hyvä lihaskunto ehkäisee myös vammoja ja jopa hidastaa ikääntymistä ja lihaskatoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vähänkin parempi kuin ei mitään

Vaikka kaikki lihakset ovat tärkeitä, etenkin isot lihasryhmät, kuten reidet, keskivartalo ja selkä, kannattaa pitää kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Vahvat reisilihakset pitävät sykkeen korkealla liikkuessa, mikä parantaa sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa. Hyvä keskivartalon tuki taas ylläpitää ryhtiä ja ehkäisee muun muassa selkävaivoja ja treenivammoja. Vahvat selkälihakset ehkäisevät myös istumisesta johtuvia vaivoja ja parantavat ryhtiä, Veera Malmivaara sanoo.

Kun lihakset vahvistuvat, siirry liikkeissä haastellisempiin versioihin. Näin kehityt ja säilytät treenimotivaation. Silloin kuin ei millään huvittaisi, kannattaa muistaa, että vähäinenkin treeni on parempi kuin ei mitään.

– Jokainen toisto vahvistaa lihaksia!

Muista kuitenkin treenata aina omaa kehoa kuunnellen. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla