Sport
Usko pois! Kun treenistä saa hyviä fiiliksiä, jaksat jatkaa. Jokaiselle löytyy kyllä mieleinen laji. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Usko pois! Kun treenistä saa hyviä fiiliksiä, jaksat jatkaa. Jokaiselle löytyy kyllä mieleinen laji. Kuva: Shutterstock

Jos se, että liikkuu porukassa, pitää motivaatiota yllä.

Aloitit innokkaasti uuden liikuntaharrastuksen parissa, mutta kuukauden kuluttua oletkin jo takaisin lähtökuopissa? Kovin tuttua monelle. Miten pitää motivaatiota yllä? 

Kaikki alkaa niinkin tylsän kuuloisesta asiasta kuin arvoista. Arvoihin sisältyy kaikki, mikä on sinulle tärkeintä.

– Kun liikunta ei ole vain irrallinen projekti vaan se kytkeytyy arvoihin, motivaatio pysyy yllä vaikeinakin päivinä, sanoo psykologian tohtori Anu Kangasniemi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensin on harrastettava itsetutkiskelua. Merkitseekö minulle eniten terveys, itsestä huolehtiminen, jaksaminen? Seuraava askel on miettiä, millaiset teot tukevat arvojen näköistä elämää. Kisatavoite, kasvisruokavalio, kimppatreenit?

Olethan joustava!

Vahva motivaatio auttaa onnistumaan liikunta- ja laihdutustavoitteissa. Vaikka kuinka arvostaisi terveyttä ja olisi motivoitunut liikkumaan harva se päivä, joskus kiire painaa. Silloin tarvitaan psykologista joustavuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Jos lenkille ei ehdi, venyttely tai hedelmäsalaatti tukee terveyttä, Kangasniemi sanoo.

Urheiluvalmentaja ja psyykkisen valmennuksen opettaja Markus Arvaja toteaa, että liikunnasta tulee tapa, koska arvostat sitä, että pysyt hyvässä kunnossa ja sopusuhtaisena, vaalit ja kuuntelet kehoasi. Itsemääräytymisteorian mukaan motivaatiosta tulee pysyvä, kun luo ympäristön, jossa kolme perustarvetta tulee täytetyksi:

  1. Saat liikunnasta jee-fiiliksiä.
  2. Voit määrätä itse liikkumistyylin ja -rytmin.
  3. Koet kuuluvasi johonkin.

Jee-fiiliksiä saa, kun kokee pätevänsä. Siksi aikuisbaletin aloittavan ei kannata asettaa spagaattia lähtötavoitteekseen. Pienet haasteet on helppo saavuttaa, ja innostus kasvaa oppiessa.

Kun pääsee itse vaikuttamaan treenien sisältöihin, tekemiseen sitoutuu vahvemmin. Jopa joukkuelajien huipuille pyritään antamaan enemmän autonomiaa, jotta motivaatio pysyy vireessä.

Kolmantena on kuuluvuuden tunne. Yksinäisten lajien puurtajat voivat rykäistä motivaation ihan uudelle tasolle PT:n tai sunnuntailenkkikaverin kanssa. Ilmankos porukassa treenaaminen on nykyään niin kovin suosittua. Mukaan siis!

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla