Kuvat
Ninni Lindström
Laitepilates sopii kaikille eikä vaadi pohjakuntoa.
Laitepilates sopii kaikille eikä vaadi pohjakuntoa.

Laitepilatestunnilla ollaan paljon selinmakuulla, samalla syntyy tuloksia. Loistavaa!

Homma voi näyttää helpolta makoilulta, mutta on kaukana siitä. Työnnän itseäni rivakkaa tahtia vaakatasossa liukuvalla alustalla.

Tuskin kuulen taustamusiikkia, kun yritän hengittää ja säätää asentoani ohjaajan neuvojen mukaisesti. Reidet tärisevät, mutta niin tärisevät varmasti myös kanssatreenaajillani.

Allani on sama laite, joka on Adelen muodonmuutoksen ja Kim Kardashianin käsivarsien takana.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Laitepilateksen jalokivi eli jousitettu reformer on ollut julkkisten suosiossa rapakon takana jo vuosia ja nyt se on alkanut kiinnostaa meilläkin. Laitteen salaisuus on sen liukuva kelkka ja siinä olevat vastusjouset, joilla voi säätää liikkeiden haastavuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olka- ja jalkatuilla varustettu reformer auttaa pitämään kehon linjassa, mutta monta asiaa on silti muistettava: lanneselässä luonnollinen pieni kaari, työnnä uloshengityksellä kelkka ylös, sisäänhengityksellä kelkka alas.

Kun kelkkaa työntää sivulle, sisäreidet ja pakarat saavat kyytiä.

Koko kroppa saa treeniä

Juuri kun olen pääsemässä rytmiin, liike vaihtuu. Välillä apuna käytetään laitteen käsihihnoja, välillä pilatespalloa, -rengasta tai isoa boksia laitteen päällä.

Liukuvalla alustalla jokainen liike tuntuu aina myös keskivartalon syvissä lihaksissa ja vaatii kehonhallintaa. Koko kroppa saa treeniä – tärinän kohde vain vaihtuu. Viimeistään nyt romuttuvat mielikuvat pilateksesta pötköttelynä.

–Pilates on paljon muutakin kuin pieniä hallittuja liikkeitä. Se on myös haastavaa treeniä isoilla liikeradoilla, pilatesopettaja Julia Oravisto kertoo.

Tunneille joutuu jonottamaan

Julia löysi reformerin yhdeksän vuotta sitten Australiassa, jossa laitepilates oli jo silloin suositumpaa kuin mattopilates. Nyt hän on pyörittänyt omaa Bay Helsinki -studiota kaksi ja puoli vuotta. Kahdeksan osallistujan pienryhmätunnit ovat niin suosittuja, että niille on varattava paikka etukäteen.

Laitepilatekseen on hurahtanut moni sellainenkin, joka ei ole aiemmin tykännyt liikunnasta.

–Tunnilla ollaan paljon selinmakuulla ja mikäs sen hienompi tapa liikkua! Keho pääsee samalla rentoutumaan, ja laite auttaa aktivoimaan oikeat lihakset.

Treeni on samalla meditaatiota, sillä se pakottaa olemaan läsnä. On keskityttävä kehon asentoon, lantion ja selkärangan linjauksiin, hengitykseen ja laitteeseen.

Boksin päällä istuen tehtävä ryhtiliike vahvistaa monipuolisesti käsilihaksia. Myös selkä vahvistuu.

Laitepilates ei ole kalorinpolttolaji

Liukupenkillä suhailu tuo myös kivaa leikkisyyttä treeniin. Jousivastus tuntuu venyttävän ja vahvistavan lihaksia samanaikaisesti. Koska jokainen liike vaikuttaa aina useampaan lihakseen, tunnin aikana ehditään treenata koko kroppa.

Pystyn hyvin uskomaan, että säännöllisillä reformer-kyydeillä saa tuloksia. Laitepilatekseen voi tulla ilman kummoisempaa pohjakuntoa tai aiempaa pilateskokemusta. Aloittelijan tunnilla kasvatetaan vähitellen kehon voimaa, hallintaa ja liikkuvuutta.

–Jos käy 2–3 kertaa viikossa, jo viiden viikon jälkeen voi huomata askeleen keventyneen, selkäjumien hellittäneen ja ryhdin parantuneen, Julia listaa.

Varsinaisena kalorinpolttolajina Julia ei laitepilatesta markkinoi, mutta säännöllinen reformer-treeni riittää pitämään yllä kuntoa ja tukee loistavasti muita lajeja.

Kun on venytysten aika, yllätyn: joko tämä loppuu? Tunti on hurahtanut siivillä, enkä ole kaikelta keskittymiseltä ehtinyt vilkaista kelloa kertaakaan. Hiki ei virtaa, mutta kropan ja mielen reformer on kyllä väsyttänyt.

Julia muistuttaa, että lajin juju alkaa avautua 2–3 kerran jälkeen ja sitten voi rentoutua liikkeeseen. Tänne on siis vielä palattava!

Laitepilatesta voi harrastaa jo ainakin Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Rovaniemellä. Tuntien hinnat vaihtelevasta studiosta riippuen 25–40 euroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla