Hyvä terveys
Selkä kaipaa liikettä joka päivä. Kiertoja, venytyksiä ja taivutuksia.
Selkä kaipaa liikettä joka päivä. Kiertoja, venytyksiä ja taivutuksia.

Ota rauhoittava joogaharjoitus iltojesi rutiiniksi. Samalla saat vahvan, terveen selän.

Joogeilla on tapana sanoa, että ihminen on sen ikäinen kuin hänen selkänsä. Ihminen, jolla on terve ja joustava selkä, liikkuu sulavasti ja ryhdikkäästi, näyttää nuorekkaalta ja tuntee itsensä energiseksi. Valitettavasti sama toimii toisinpäin: jos kolme–nelikymppisellä on jäykkä ja kivulias selkä, hän tuntee itsensä raihnaiseksi ja köpöttelee kuin vanhus.

Selkä on paljon vartijana, sillä se on keskusakseli, johon kehon kaikki muut osat kiinnittyvät. Selkäytimestä lähtevät hermoradat haarautuvat eri puolille kehoa kuljettaen aivoista tulevia käskyjä ja pitäen huolta elintoiminnoista. Selkä taipuu eteen ja taakse, oikealle ja vasemmalle, ja se kiertyy. Selkä janoaa liikettä näihin kaikkiin suuntiin joka päivä pysyäkseen vetreänä ja hyvinvoivana.

Perhonen on helppo, selkää vahvistava liike, joka sopii jokaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Perhonen

Tee näin Käy selinmakuulle. Jalkapohjat ovat yhdessä, polvet auki ja kädet ristissä pään alla. Hengitä sisään. Uloshengityksellä tuo polvet ja reidet yhteen ja purista niitä napakasti. Kurkota ylävartalo irti lattiasta niin, että vatsalihakset aktivoituvat. Kyynärvarret painuvat kohti ohimoita. Sisäänhengityksellä palaa alkuasentoon. Seuraavalla uloshengityksellä pidä jalat auki, mutta nosta lantio ja selkä irti alustasta. Pidä jalkapohjat vastakkain ja supista lantionpohjaa. Sisäänhengityksellä laskeudu alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toista 10 kertaa.

Asiantuntijana ja mallina Kylli Kukk joogaopettaja, fysioterapeutti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla