Olipa paitamaku mikä tahansa, yksi on varmaa: sen alla pitää olla kunnon liivit. Kaikki tuki ja istuvuus lähtee täydellisistä urheiluliiveistä. Kuvituskuva: Shutterstock
Olipa paitamaku mikä tahansa, yksi on varmaa: sen alla pitää olla kunnon liivit. Kaikki tuki ja istuvuus lähtee täydellisistä urheiluliiveistä. Kuvituskuva: Shutterstock

Nyt on aika ottaa selvää, millaisia treenipaitoja sekä -toppeja kevätliikkuja löytää markettien valikoimista.

Mistä tunnistaa hyvän treenipaidan? Kyseessä on niin henkilökohtainen kysymys, että vastaus riippuu jokaisen omista mieltymyksistä.
Toiset haluavat treenitopin tiukkana, toiset löysempänä. Jotkut haluavat peittää kriittiset paikat, kun taas osa ei voi sietää pitkiä tai hihallisia malleja.

Hengittävyys on yksi treenitopin tärkeimmistä ominaisuuksista, sillä urheilupaita joutuu kosketuksiin hikisimmän ruumiinosamme kanssa. Suurin osa ihmisistä hikoilee eniten kainaloista ja selästä. Parhaimmat treenipaidat tunnistaa älymateriaaleista, jotka poistavat hyvin kosteutta iholta.

Markettipaitatestimme kaksi tuotetta sisältää kosteutta siirtävää materiaalia. Muuten paidoissa ei ole käytetty monia materiaaleja, kuten yleensä kalliimmissa teknisissä urheilupaidoissa, joista löytyy esimerkiksi verkkokangasta ja puuvillaa.

Me Naiset testasi Lidlin, Prisman ja K-Citymarketin uutuustreenipaitoja ja -toppeja, jotka maksavat kaikki alle 25 euroa. Naisten tuotteista valitsimme sopivat XL-kokoiselle testaajalle, mutta kaikista niistä löytyy myös pienempiä – sekä useimmista isompiakin – kokoja.

Palkintosijat menivät tällä kertaa suoraan hinnan mukaan: voittajaksi nousi testin hintavin paita.

4. Crivit-urheilupusero, Lidl

  • Hinta: 5,99 euroa
  • Koot: 36–46
  • Valmistusmaa: Kambodža
  • Materiaali: 88 % polyesteriä, 12 % elastaania, sisältää kosteutta siirtävää topcool-kuitua
  • Istuvuus: Löysä materiaali ja tuki olematon
  • Plussaa: Värivalikoima; mukana myös testin ainoa musta t-paitamallinen pusero
  • Miinusta: Paha haju pakkauksessa
  • Lopputulos: Vaikka tästä mallista löytyy myös oranssia ja pinkkiä, on mahtavaa, että valikoimassa on myös musta paita – harvinaisuus tässä testissä! Mustassa paidassa on tosin rumat oranssinväriset saumat. Ne ovat superpehmeitä, mutta osassa paitaa huonosti ommeltuja: pienestäkin venytyksestä kuuluu ikäviä rutinoita.
    Pehmeän kankaan tuki on olematon ja koot ovat pieniä. Suurin koko 44/46 vastaa L-kokoa. Lidlin ongelmana on myös sovituskoppien puute myymälöissä: paita pitää ostaa siis melkein sokkona. Edullinen hintakaan ei pelasta paitaa, mutta murskakritiikkiä tuote ei saa.
    On ihanaa pukea päälle treenipaita, joka on pehmeää kangasta ja kuivuu supernopeasti eikä ole valmistettu perinteisestä kiiltävästä treenitrikookangasta. Mutta siihenpä jäävätkin Lidlin treenipaidan kehut; toisin kävi treenihousutestissämme, jossa saman ketjun trikoot olivat parhaat hinta–laatu-suhteeltaan.

Crivit-urheilupusero, Lidl.
Crivit-urheilupusero, Lidl.

3. Cheetah-paita, Prisma

  • Hinta: 14,95 euroa
  • Koot: S–XXL
  • Valmistusmaa: Kiina
  • Materiaali: 88 % polyesteriä, 12 % elastaania
  • Istuvuus: Lyhyehkö, istuva malli
  • Plussaa: Hyvin hengittävä DRI-materiaali
  • Miinusta: Vain kirkkaita värejä
  • Lopputulos: Kiiltävä trikookangas on melko löysää tueltaan, joten sitä ei tarvitse hirveästi venytellä eivätkä saumaompeleet joudu kulutukselle. Tässä mallissa on testin pienimmät koot ja pituus on lyhyehkö. Ohut kangas ei hirveästi muotoile vartaloa, mutta onneksi se siirtää kosteuden todella tehokkaasti pois iholta.  
    Cheetah on perustreenipaita normaalivartaloiselle, joka ei pelkää kirkkaita värejä, eli neonkeltaista, -pinkkiä tai oranssia.  

Cheetah-paita, Prisma.
Cheetah-paita, Prisma.

2. Danskin-treenitoppi, Prisma

  • Hinta: 19,95 euroa
  • Koot: XS–XXL
  • Valmistusmaa: Kiina
  • Materiaali: 90 % polyesteriä, 10 % elastaania
  • Istuvuus: Tight fit, testin jämäkin kangas
  • Plussaa: Tuplatoppi
  • Miinusta: Tuplatoppi
  • Lopputulos: Tuplatoppi. Siitä toiset tykkäävät ja toiset eivät. Danskinin treenitopissa on siis alla sporttiliivit, mikä voi olla kätevää tai sitten ei, riippuen siitä, haluaako alla pitää omia liivejä.
    Topissa on pienet koot, mutta onneksi paksu kangas venyy urheasti ja pituuttakin on keskivertoa enemmän. Saumat ovat siistit, ja ne pitävät hyvin venytystä.
    Pieneltä näyttävä XXL-kokoinen toppi liukuu materiaalinsa ansiosta hyvin päälle ja istuu täydellisesti koko matkalta. Etenkin selässä se antaa paljon kaivattua lisäryhtiä esimerkiksi spinning-tunnin tai juoksulenkin aikana.

Danskin-treenitoppi, Prisma.
Danskin-treenitoppi, Prisma.

1. For Every Body by Jutta -fitnesspaita, K-citymarket

  • Hinta: 24,95 euroa
  • Koot: 36–50
  • Valmistusmaa: Kiina
  • Materiaali: 88 % polyesteriä, 12 % elastaania
  • Istuvuus: Löysempi ja pidemmänmallinen kuin muut
  • Plussaa: Kiristysnyöri alareunassa
  • Miinusta: Hinta – testin kallein tuote
  • Lopputulos: Aluksi räikeä väri kauhistuttaa: uskaltaako tanssitunnille pukea kiiltäväpintaisen, keltaisen paidan? Herättääkö se liikaa huomiota ja näytänkö se päällä lähinnä pääsiäistipulta?
    Hikizumban aikana paita osoittautuu täydelliseksi treenivaatteeksi. Hyvinvointiyrittäjä, personal trainer Jutta Gustafsberg on oikeasti ajatellut pluskoon liikkujia suunnitellessaan vapaa-ajan mallistoaan. Koko 46 tuntuu isolta XL-ihmisen päällä, mutta se on samalla ihanan turvallinen, jos haluaa sellaisen olon: pituutta ja väljyyttä on reilusti. Koko 42 on sopivan tiukka ja siinä tulee todellinen fitnessolo. Kosteus häipyy läpi melko nopeasti, eikä paita jää märäksi tunnin jälkeen.
    Tiivis kangas tukee korsettia eikä tarvitse pelätä, että siitä näkyisi yhtään läpi. Se on ensimmäinen treenipaita, joka sopii peittämään omenavartaloisenkin kriittiset paikat ja suoristaa samalla muutamat kurvit.
    Paidasta on myös toppimalli, jossa on vetoketjullinen tasku edessä (24,95 euroa).

Jutta-fitnesspaita, K-citymarket.
Jutta-fitnesspaita, K-citymarket.
Sirkku

Testasimme Lidlin, Prisman ja K-Citymarketin alle 25 euron treenipaidat – suosikki imartelee vartaloa!

Aina näissä XL-treenipaidoissa harmittaa liian lyhyet hihat, monesti xl-treenajilla on allit tms.muuta höttöä käsivarsissa, olisi kiva kuitenkin näyttää hyvältä treenivaatteissa. Valitsen aina pitkähihaisen treenipaidan, koska lyhythihaisissa hihat ovat liian niukat. Suunnittelijat voisivat huomioida em. seikan paitoja suunnitellessaan!
Lue kommentti
Haaveissa vainko oot mun?

Testasimme Lidlin, Prisman ja K-Citymarketin alle 25 euron treenipaidat – suosikki imartelee vartaloa!

Kun treenipaidan pitää laihoilla ihmisillä olla piukka ja niukka ja lyhyt, niin isorintaisilla ja isovatsaisilla pitää paidassa olla riittävästi leveyttä ja pituutta, niin että mieluiten mahakin alakautta vähän peittyisi. Hihat saavat kyllä olla pienet ja siten paidan muotoa keventävät. Lisäksi kaula-aukosta pitää pään mahtua, muttei liivien näkyä. Liekö tuo nyt niin kovin vaikea suunnitella?
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.

 

Uusi suomalainen väitöskirja osoittaa, että voimaharjoittelulla ei kasvateta pelkästään lihasta vaan autetaan muutenkin kroppaa voimaan hyvin.

Uusi vuosi, uudet kujeet – monille se tarkoittaa uutta intoa lähteä lenkkipolulle tai jumppaan kuntoa kohottamaan. Mutta onko lajilla väliä? Miten kannattaisi urheilla, jos haluaa karistaa vatsan seudulta muutaman sentin tai muuten voida paremmin?

Jyväskylän yliopiston tutkija Johanna Ihalaisen tuore väitöskirja osoittaa, että vastaus kysymykseen voi olla voimaharjoittelu. Ihalainen tutki väitöskirjassaan, miten voimaharjoittelu vaikuttaa muun muassa kehon rasvan määrään sekä stressin, univajeen ja liikunnan puutteen aiheuttamaan kehon matala-asteiseen tulehdustilaan eli inflammaatioon.

Lue myös: Jyllääkö elimistössäsi hiljainen tulehdus? 3 asiaa, jotka ylläpitävät ärsytystä

Väitöskirjan tuloksien mukaan rankka voimaharjoitus ja lihastreeni saavat aikaan välittömän vasteen monissa kehon tulehduksen merkkiaineissa. Aluksi voimaharjoittelu nostaa niiden määrää, mutta pidemmällä aikavälillä seuraa puolestaan merkkiaineiden laskua. Voimaharjoittelu auttaa siis laskemaan kehon matalia tulehdusarvoja.

Voimaharjoittelun hyödyt eivät kuitenkaan jää siihen: sen avulla voi karistaa myös erityisesti sitä itsepintaista naparasvaa.

Ihalainen kertoo tutkimuksen tiedotteessa, että jo muutaman viikon voimaharjoittelun jälkeen tutkimuksissa pystyttiin havaitsemaan positiivisia muutoksia vatsan alueen rasvan määrässä. Vatsan alueelle kertynyt rasva on tutkimusten valossa kaikkein haitallisinta terveydelle.

– Kun voimaharjoittelu aloitettiin ilman harjoittelutaustaa, nähtiin jo neljän viikon harjoittelun jälkeen positiivisia muutoksia vatsan alueen rasvan määrässä, Ihalainen kertoo.

Tehokkain tapa polttaa rasvaa vatsan seudulta on yhdistää voima- ja kestävyysharjoitteita.

Tutkimuksen perusteella myös selvisi, että tehokkain tapa polttaa rasvaa vatsan seudulta on yhdistää voima- ja kestävyysharjoitteita niin, että erilaiset treenit tehdään eri päivinä eikä yhdessä samaan aikaan.

Jos lenkkeily tai jumppa ei siis innosta mutta tekisi mieli urheilla, lompsista vaan kuntosalille – vatsarasvasta voi päästä tehokkaasti eroon sielläkin. Liikkeelle voi lähteä vaikka opettelemalla muutaman hyvän perusliikkeen, kuten koko kroppaa treenaavan maastavedon.