Kyykky on tehokas peppuliike. Ole kuitenkin tarkkana, koska se menee helposti reisille – syitä virheelliseen asentoon on kaksi.

Vahvoista pakaralihaksista on paljon iloa. Voimakas tarakka auttaa ryhtiä pysymään suorana ja suojaa monilta ikäviltä selkävaivoilta. Monilla takamus saa kuitenkin liian vähän liikettä.

– Pinnalliset pakaralihakset voivat vielä löytyä, mutta syvät pakaralihakset ovat kadoksissa lähes kaikilta, Anna-Leena Toivanen kertoi Me Naisille.

Ilmiötä kutsutaan kohtalokkaasti kuolleen pepun syndroomaksi. Vaiva on yleinen, mutta siitä on mahdollista päästä eroon. Tärkeintä on herätellä pakaralihaksia pitkin päivää, mutta myös oikeanlainen treeni auttaa eroon ongelmasta.

Kyykky on yksi tehokkaimmista pakaraliikkeistä, mutta väärin tehtynä se menee helposti reisille. Toivasen mukaan moni tekee kyykätessä erityisesti nämä virheet:

  1. Niiataan liian eteen tai kyykätään liian taakse. Virheellisen asennon tunnistaa siitä, että kyykky tuntuu pakaroiden sijaan etureisissä. Silloin asentoa tulisi korjata.
  2. Kyykyssä selkä on liian notkolla. Jotta asento tehoaa juuri oikeaan paikkaan, lantio tulisi pitää suorassa. Liioiteltu notko saattaa kipeyttää selän.

Näin kyykkäät oikein:

  1. Keho on pidettävä suorassa linjassa koko liikkeen ajan, jotta kyykky menee kohteeseen. Älä notkista selkää liiaksi.
  2. Laske lantio alas ja ylös neutraalissa linjassa, ei pelkästään polvia koukistaen.
  3. Kyykyssä voima tulee tasaisesti koko kropasta. Pakaroiden lisäksi etu- ja takareisistä. Pelkästään niissä se ei kuitenkaan saisi tuntua.
  4. Pidä huoli, että polvesi liikkuvat linjassa jalkateriesi kanssa. Ne eivät saa lähteä kiertymään sisäänpäin.

Katso tältä videolta ohjeet tehokkaaseen pakaratreeniin: