Sport
Saat lisähaastetta, kun teet tähtiasennon ilman kenkiä, Ansku Bergström vinkkaa. Kuva: <span class="photographer">Panu Pälviä.</span>
Saat lisähaastetta, kun teet tähtiasennon ilman kenkiä, Ansku Bergström vinkkaa. Kuva: Panu Pälviä.

Ryhdikäs, vahva ja notkea kroppa kuin tanssijalla – kyllä kiitos! Tähtiasento on täydellinen myös paljon istuvalle.

Tanssii tähtien kanssa -ohjelmasta tutulle tanssija Ansku Bergströmille oma keho on työväline, josta hän pitää tarkkaan huolta: tanssijan on oltava tasaisesti vahva, liikkuva ja ryhdikäs.

Treeneissä Ansku hyödyntää paljon omaa kehonpainoaan. Repertuaariin kuuluvat esimerkiksi erilaiset jalannostot, jotka haastavat kehonhallintaa ja vahvistavat kehoa monipuolisesti.

– En koskaan treenaa erikseen esimerkiksi jalkoja, vaan pyrin tekemään koko kropan kerralla. Keskivartalon tuki on todella tärkeä. Sitä kannattaa aina treenata samalla, kun tekee liikkeitä jaloille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Periaate toimii hyvin myös kuntoilijalle: kun liikkeet ovat kokonaisvaltaisia, koko kroppa vahvistuu siinä sivussa. Säästät vielä aikaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Testaa tähtiasento, jota Ansku itse tekee usein. Liike voi näyttää simppeliltä, mutta kun haet asennon hallitusti, huomaat pian, että kehosi jokainen lihas tekee lujasti töitä. Tähtiasento lujittaa reisiä, pohkeita ja pakaraa, mutta myös keskivartalon lihakset tekevät töitä. Liike on täydellinen myös paljon istuvalle, sillä siinä haetaan isoja linjoja ja ryhtikin kiittää. 

– Lisätehoja saat, kun teet liikkeen ilman kenkiä. Silloin myös jalkaterän lihakset vahvistuvat. 

Näin se onnistuu!

1. Ota ryhdikäs asento ja nosta käsivarret V-asentoon pään yläpuolelle. Avaa oikeaa jalkaterää hiukan ulospäin. Hae tiukka tuki keskivartaloon.

2. Lähde tuomaan vartaloa vaakaan oikealle, vasen jalka nousee suorana sivulle. Tunne venytys kyljissä ja tee työ reisilihaksilla. Pyri tekemään 3 x 10 toistoa per jalka, mutta tee mieluummin vaikka yksi hallittu toisto kuin viisi horjuvaa!

Alla suoritus videolla. Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Sport (@sportlehti) on

Parempi ryhti, voimaa jalkoihin ja lisää liikkuvuutta, kiitos! Anskun barre-kotitreeni Sportin numerossa 3/19. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla