Sup-lautailu on yksi kesän ykköslajeista. Jos aiot laudalle vihdoinkin tänä kesänä, opiskele ensin oikea tekniikka.

Sup-lautailu vaatii oman tekniikkansa, jonka oppii harjoittelemalla. Aluksi moni jännittää kehonsa lukkoon, mikä tekee menosta vain kiikkerämpää.

– Rentous tulee ajan kanssa, kun huomaa, ettei tämä olekaan niin vaikeaa tai vaarallista, sanoo supjoogaopettaja Elisa Kuuttila.

Lajiin tutustuminen kannattaakin aloittaa paljain jaloin, jolloin lautaan saa paremman tuntuman. Kun suppailu on tutumpaa, kengät voi pitää jalassa. Jotta tekniikan oppii kunnolla, Elisa suosittelee osallistumaan yhdelle alkeistunnille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Etenkin avomerellä oikean tekniikan hallitseminen on tärkeää. Kun kova vastatuuli tai väsymys yllättää, oikea melontatekniikka säästää voimia ja auttaa pääsemään rantaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oman tekniikan oikeaoppisuuden voi tarkistaa helposti.

– Väärin meloessa hauis kasvaa, oikein meloessa taas vatsalihakset.

Suppailu onkin kokovartalolaji. Kovimmille joutuvat vatsalihakset ja keskivartalo. Myös yläkroppa ja yläselkä saavat treeniä – samoin etureidet, jos meloo polviseisonnassa

Ensikertalaisten on hyvä tietää, että suppailu on kuiva laji. Esimerkiksi Helsingin Töölönlahdella käy kesän aikana suppailemassa kaksituhatta ihmistä, joista kymmenen putoaa laudalta. Silloinkin syynä on yleensä se, että laudan evä on jäänyt kiinni merilevään ja lauta nykäisee arvaamatta.

Ota sup-tekniikka haltuun

  • Seiso kantokahvan molemmin puolin, jalat lantion leveydellä tai vähän leveämmällä. Mitä leveämpi asento, sitä vakaampi meno.
  • Pidä molemmat kädet suorina meloessa, toinen käsi melan päässä. Voima tulee keskivartalosta.
  • Laske mela pystysuorassa veteen aivan laudan reunaa myöten.
  • Pidä jalat rentoina ja jousta hieman polvista. Lantio ja rintakehä liikkuvat meloessa.
  • Myötäile aaltoja polvilla. Isommissa tyrskyissä käännä laudan nokka kohti aaltoa tai mene polvillesi.
  • Jos vesillä on veneliikennettä, pysyttele oikeassa reunassa.
  • Jos putoat, ota kiinni kantokahvasta ja hilaa itsesi laudan sivusta takaisin kuin hylje. Nilkkaremmi pitää laudan lähellä, jos satut putoamaan.
  • Aloita harjoittelu tyynellä kelillä, jotta voit rauhassa keskittyä tekniikan opettelemiseen.

Muista myös nämä

  1. Pukeudu sään mukaan: bikineihin, trikoisiin+toppiin, tuulipukuun…
  2. Vaikka suppailu on kuiva laji, varaa vaihtovaatteet rantaan kaiken varalta.
  3. Kuumana päivänä ota mukaan vesipullo, aurinkorasva ja välipala (esim. proteiinipatukka).
  4. Ota puhelin mukaan minigrippussissa, jos melot yksin.
  5. Lähde meloman aina vastatuuleen, jotta se ei yllätä paluumatkalla. Tuuli tekee melomisesta kolme kertaa rankempaa.
  6. Kuuntele omia voimiasi ja muista, että sama matka pitää meloa takaisin.
  7. Auringonnousun ja -laskun aikaan vesillä on usein tyyneintä ja taianomaisinta.
  8. Älä koskaan suppaa ukonilmalla! Suplauta on kuin ukkosenjohdatin veden päällä.
Sisältö jatkuu mainoksen alla