Maastavedon voi tehdä myös ristiotteella, jolloin toisessa kädessä on myötä- ja toisessa vastaote. Tällöin tanko pysyy tukevasti käsissä, mutta on tärkeää vaihdella sitä, miten päin kädet ovat. Kuva: Colourbox
Maastavedon voi tehdä myös ristiotteella, jolloin toisessa kädessä on myötä- ja toisessa vastaote. Tällöin tanko pysyy tukevasti käsissä, mutta on tärkeää vaihdella sitä, miten päin kädet ovat. Kuva: Colourbox

Maastaveto on loistava liike pakaroille, jaloille ja selälle, mutta menee helposti pieleen. Personal trainer näyttää videolla tavalliset virheet ja oikean tekniikan.

Maastavetoa eli mavea pidetään turhaan bodarien juttuna, sillä se on huippuliike myös muille kuntoilijolle. Maastaveto treenaa yhtä aikaa useita lihasryhmiä, mutta varsinkin pakaroita, jalkoja ja selkää. Se auttaa pitämään selän terveenä ja parantaa ryhtiä.

Monelle on vaikeaa hallita liikkeen aikana keski- ja ylävartaloa. Kun tekniikka on väärä, maastaveto kohdistuu vääriin lihaksiin ja tekee vahinkoa varsinkin selälle.

Personal trainer ja liikunnanohjaaja AMK Sanna Elonen näyttää videolla maastavedon yleisimmät virheet ja oikean tekniikan. Videolla tehdään perinteinen maastaveto hartioiden levyisellä otteella ja niin, että jalat koukistuvat. Liikettä voi myös varioida monella tapaa, kuten vaihtamalla otteen leveyttä tai tekemällä liikkeen suorin jaloin.

Tee maastaveto näin

1. Seiso jalat hartioiden leveydellä, koukista jalkoja ja ota vankka ote tangosta.

2. Liikuta tankoa ylös ja alas niin, että jalat koukistuvat alhaalla ja suoristuvat ylhäällä. Tanko pysyy koko ajan lähellä vartaloa. Jalat ja selkä tekevät yhtä aikaa töitä.

3. Pidä katse koko ajan edessä ja paino tasaisesti molemmilla jaloilla.

4. Jännitä koko liikkeen ajan keskivartaloa ja pidä selkä suorana. Yleinen virhe on tehdä liike pyöreällä selällä.

5. Vedä lapoja kohti toisiaan niin, että hartiat pysyvät pois korvista.

Hyvä tekniikka on paljon tärkeämpi kuin isot painot. Turhan isot painot myös kohdistavat liikkeen enemmän selkään kuin takareisiin.

Aloittelijan on syytä harjoitella ensin oikea tekniikka esimerkiksi kepin tai tyhjän tangon kanssa. Tee tällöin runsaasti, esimerkiksi muutamia kymmeniä, toistoja ja toista setti esimerkiksi kolmeen tai neljään kertaan.

Kun hallitset tekniikan, lisää painoja. Kahdenkymmenen kilon tankoon voi aluksi lisätä noin 5–10 kiloa, kunhan tekniikka ei kärsi. Kokenut treenaaja voi lisätä tankoon reilusti painoa varsinkin, jos haluaa kasvattaa voimaa ja kehittää suuria lihaksia. Tanko voi tuolloin painaa esimerkiksi noin 40–60 kiloa. Tee noin kymmenen toistoa ja toista setti kolmesti tai neljästi.

Kokeile myös yhden jalan maastavetoa kahvakuulalla.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

20 vuotta voimanostoa

Tämä jalkaliike on ehdoton salilla – kunhan et sorru yleisiin virheisiin

20v kokemuksella urheilijoita valmentanut kirjoitti: No just. Näin okeana ammattilaisena voin sanoa että olisi hyvä että nämä "personal trainerit" oppisivat ensin itse tekniikat ennenkuin alkaisi tekemään tälläisiä opetusvideoita.Näitä hölmöjä näkee kokoajan jossakin sotkemassa. Hänen lähtöasento tulisi olla paljon alempana ja hän nostaa tankoa perse pystyssä kun se peffa tulisi olla alhaalla nilkoissa,silloin helposti nostaa selällään kun laittaa painoa lisää ja se on väärin! Nää arpajaisista...
Lue kommentti
20v kokemuksella urheilijoita ...

Tämä jalkaliike on ehdoton salilla – kunhan et sorru yleisiin virheisiin

No just. Näin okeana ammattilaisena voin sanoa että olisi hyvä että nämä "personal trainerit" oppisivat ensin itse tekniikat ennenkuin alkaisi tekemään tälläisiä opetusvideoita.Näitä hölmöjä näkee kokoajan jossakin sotkemassa. Hänen lähtöasento tulisi olla paljon alempana ja hän nostaa tankoa perse pystyssä kun se peffa tulisi olla alhaalla nilkoissa,silloin helposti nostaa selällään kun laittaa painoa lisää ja se on väärin! Nää arpajaisista PT paperit voittaneet ohjaajat eivät todellakaan osaa...
Lue kommentti