Sport
Selän rullaus on paitsi nautinnollinen, myös hauska liike.
Selän rullaus on paitsi nautinnollinen, myös hauska liike.

Selkärangan rullaus tai ”selkärulla” voitelee selkänikamia, avaa niskaa, parantaa liikkuvuutta – ja vahvistaa samalla vatsalihaksia. Ei huono saldo! 

Jos olet ollut tuntikausia paikallasi ja selkää jumittaa, perinteinen venyttely ei ehkä ole paras vaihtoehto. Keho nimittäin kaipaa liikettä ja lihasten aineenvaihdunta herättelyä.

Vastaus on silloin dynaaminen venyttely. Se on staattisen vastakohta, eli toisin sanoen dynaamisessa venyttelyssä pysytään jatkuvassa liikkeessä. Dynaaminen venyttely lyö monta kärpästä yhdellä iskulla: palautuminen hyrähtää käyntiin, mieli virkistyy, aineenvaihdunta tehostuu ja jumit pysyvät poissa. 

Jos olet istunut paljon, testaa selkärangan rullaus. Yksinkertaisen tehokas liike voitelee selkänikamia, avaa niskaa, parantaa liikkuvuutta – ja vahvistaa samalla vatsalihaksia. Ei huono saldo! Kokeile liikettä aamuisin, kesken työpäivän, alkulämmittelyissä, treenin jälkeen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tee näin:

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

1. Pyöristä selkää taakse, ota vauhtia ja keinauta jalat pään yli kohti lattiaa.

2. Ota vauhtia, heilauta jalat takaisin eteen ja rullaa selkä pyöreänä takaisin istumaan. Työnnä aina istuma-asennossa selkää suoraksi ja lantiota eteen ja alas rullatessa pyöristä selkää. 

3. Jatka niin monta kertaa kuin hyvältä tuntuu. 

Vinkki! Aloita varovasti. Selän lämmetessä ja liikkuvuuden lisääntyessä voit heilauttaa jalat rohkeammin ja pidemmälle taakse.

Mallina personal trainer Laura Laukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla