Salilaitteita sorsitaan ihan turhaan. Saat laitteiden avulla vahvan kehon turvallisesti, kunhan vältät tutut tekniikkavirheet. 

Kun vapaapainotreeni tuli muotiin, moni hylkäsi kuntosalilaitteet hyödyttöminä levytangon tieltä.

Salilaitteiden maine tehottomana nitkutteluna on aikansa elänyt. Kun tekniikka on kunnossa, saat helposti aikaiseksi vapaapainoille kilpailevan tehosetin.

– Laitteissa ei kuulu istua lehteä lukien. Kun pidät liikerajat laajoina ja lisäät rohkeasti painoa, saat tuntuman lihaksiin, personal trainer Mirella Saksa Elixialta kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Laitetreeni sopii lähes kaikille, myös sellaiselle, joka astuu ensi kertaa salille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Liikerata on hallittu, eli ei voi hirveästi törttöillä. Vapaapainoissa, kuten levytankoliikkeissä, on aina omat riskinsä: esimeriksi maastaveto voi loukata selän, jos keskivartalo on heikko, Saksa toteaa.

Konkarikin hyötyy. Laitteessa pystyt testaamaan tavallista isompia painoja turvallisesti, kunhan muistat hyvän kehonhallinnan. Pääset siis myös haastamaan lihaksia.

– Viimeisten toistojen pitää tuntua. Heti, kun tekeminen on liian helppoa ja mukavaa, on syytä lisätä painoa.

Salilaitteista puhutaan usein eristävinä liikkeinä, mikä on totta siinä mielessä, että laite tukee aina asentoa jonkin verran. Silti moni salilaitekin vahvistaa monipuolisesti: esimerkiksi taljaliikkeet aktivoivat samalla keskivartalon, ja jalkaprässillä saat sekä reidet että pakarat töihin.

– Monilla on myös polvissa ongelmaa. Silloin vaikkapa reiden ojennus auttaa vahvistamaan polvea ympäröiviä lihaksia ja etureisiä, Saksa vinkkaa.

Sport-lehden numerossa 11-12/19 viiden liikkeen tehotreeni salilaitteilla. Saat parissa kuukaudessa jäntevämmän, ryhdikkäämmän kropan ja parannat kehonkoostumusta. Pari treeniä viikossa riittää! Tilaajana pääset lukemaan lehden myös osoitteessa digilehdet.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla