Liikunnan hyödyt tiedetään, mutta ne saa vain säännöllisesti kuntoilemalla. Tässä 5 vinkkiä, joilla vältät aloittelevan liikkujan treeniväsymyksen.

 

1. Muista, että liikunta on sinun puolellasi

Pyri välttämään ajatusta siitä, että liikunta on suorite, pakko tai vihollinen, jonka kanssa tapaatte 2–3 kertaa viikossa. Usko pois: liikunta on sinun puolellasi ja tekee sinulle hyvää.

Käännä ajatuksesi liikunnasta saataviin hyötyihin. Kohtuukuormittavalla ja ennen kaikkea säännöllisellä liikunnalla on todettu olevan monia sairauksia ehkäisevä vaikutus.

2. Anna liikunnalle mahdollisuus ja muiste, että vähempikin riittää

Näetkö arjessasi mahdollisuuksia vai esteitä liikkumiselle?Voitko lisätä arkiliikuntaa kulkemalla esimerkiksi työmatkat kävellen, pyöräillen tai sopimalla ystävän kanssa kahvittelun sijaan aktiivisemmat treffit vaikkapa kävelyn tai muun kuntoilun parissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Elinympäristöstäsi voi löytyä paljon mahdollisuuksia liikuntahetkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuulostele omaa tämänhetkistä elämäntilannettasi ja pyri löytämään siihen sopiva liikuntamuoto. Äläkä murehdi, jos et aina ehdi. Lyhyillä liikuntatauoilla ei ole merkitystä pidemmällä aikavälillä.

Jo 10–15 minuutin liikuntakerta on parempi kuin, että jättäisit liikkumatta kokonaan. Älä haukkaa liian isoa palaa kerralla.

3. Etsi liikuntamuoto, joka motivoi sinua eikä kaveria

Lajitarjontaa on runsaasti. Älä liiku kaverin tai puolison lempilajin mukaan, vaan mieti, mistä liikuntamuodosta itse tykkäät. Kokeile rohkeasti. Aloita rauhallisemmin ja lisää vaativuutta kehittyessäsi.

Pidä myös tavoitteesi realistisina. Mieti, onko tavoitteesi sinun itsesi asettamia, ei jonkun toisen. Epärealistiset tavoitteet aiheuttavat psyykkistä pahoinvointia, koska niiden saavuttaminen on vaikeaa.

Voit myös kirjata tavoitteitasi ja liikuntakertojasi ylös. Usko tavoitteeseesi!

4. Saathan liikunnasta onnistumisen kokemuksia?

Mieti harrastamiasi liikuntalajeja. Koetko niissä onnistumisen kokemuksia? Liikunnan ei tule olla liian vaikeaa, mutta se saa haastaa sinua sopivalla tavalla.

Keholla ja mielellä on tunteiden kokemisessa merkittävä yhteys. Onnistumisen kokemuksilla on todettu olevan yhteyttä runsaampaan liikunnan harrastamiseen sekä liikunnan säilymiseen elämässä.

5.  Käytä tarvittaessa ammattilaista apuna

Liikunta-alan ammattilainen, esimerkiksi personal trainer, osaa opastaa liikunnan aloittelijaa siten, että hän pystyy jatkossa harjoittelemaan omatoimisesti. Myös jo liikuntaa aiemmin harrastanut voi hyötyä yksilöohjauksesta.

Omaan liikuntaosaamiseen saattaa liittyä negatiivisia tunteita, jolloin liikunnan säilyminen elämässä voi olla haastavaa. Ammattilainen voi auttaa onnistumisen kokemusten saavuttamisessa haastamalla sinua sopivasti liikunnan parissa. Näin liikunta saadaan osaksi arkea.


Artikkelin kirjoittajat ovat terveyskasvatuksen opiskelijoita Jyväskylän yliopistossa. Kummallakin on hoitoalan koulutus. Nora toimii lisäksi liikunnanohjaajana sekä personal trainerina.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla