Ryhmäliikuntatunneilla Paula Noronen ei käy. ”Minulla ei ole lainkaan rytmitajua.”
Ryhmäliikuntatunneilla Paula Noronen ei käy. ”Minulla ei ole lainkaan rytmitajua.”

Kirjailija Paula Noronen rakastaa liikuntaa, mutta ryhmäjumppaan hän ei kykene. Kuntosalitreeni lähti sujumaan personal trainerin avulla.

Viime keväänä kirjailija Paula Norosen ärsytyskynnys ylittyi. Hän oli joutunut kolmen polvileikkauksen jälkeen lopettamaan rakkaimman lajinsa, jalkapallon, jota oli pelannut pikkutytöstä lähtien. Nyt polvet kipeytyivät joka lenkin jälkeen.

Liikkumaan oli kuitenkin päästävä, jotta ideointi ei menisi jumiin, joten joukkuelajien rakastaja teki uuden aluevaltauksen.

– Otin personal trainerin, ja se olikin hyvä veto. Olen saanut lihaksistoani kuntoon niin, että polvikivut ovat käytännössä lähteneet. Ilman liikuntaa pääni menee ihan juntturaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Personal trainer tarkisti myös kirjailijan ruokatavat. Paula oli luullut syövänsä terveellisesti: salaattia ja ”siihen joku köntti päälle”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Olin jättänyt käytännössä hiilarit pois, mikä olikin ollut vähän höhlää.

Valmentaja opasti kirjailijan kotiruoan äärelle, perinteiseen lautasmalliin: pieni osa proteiinia, pieni osa hiilareita ja loput kasviksia ja vihanneksia.

– Olen pirteämpi kuin vuosiin. Valmentaja laittoi järjen takaisin. Kaikkea kohtuudella, on hänen neuvonsa.

Top 3 lempilajit

  1. Jalkapallo. ”Ehdoton ykkönen: on joukkue ja jokaisella oma vahva rooli. Jos on löytänyt oikean paikkansa, pääsee loistamaan. Tämä on täysin elämän metafora.”
  2. Kuntosali. ”Olen aina inhonnut kuntosalia. Vaati personal trainerin, jotta ymmärsin, mistä salitreenissä on kysymys. Lempilaitetta ei ole, mutta käsipainoja tehdessä näkee nopeasti, miten lihaksisto vahvistuu.”
  3. Lenkkeily. ”Suurin osa ideoistani syntyy lenkillä. Missä vain voi juosta. Kun asuimme Puistolassa, juoksin Tattarisuon ympäristössä. Siellä tuli rikosjuttuja mieleen, nyt merenrannassa ideat ovat purjehdushenkisiä.”

Överiksi meni

– Kilpailuvietti on musta pisteeni, Paula Noronen paljastaa.

– Kerran Villi kortti -ohjelmassa olin aivan varma, että voitan carting-kilpailun, mutta autoni kierähtikin heti ekassa kaarteessa ympäri. Olin niin kypsä, etten saanut loppuhaastattelussa sanaakaan suustani. En pystynyt edes feikkaamaan, vaikka kyse oli sketsistä. Siitä tuli vitsi. En ole ehkä vieläkään päässyt häviöstä yli.

Kumpi parempi?

Yhdessä vai yksin? ”Molemmat. Olen joukkueurheilija, mutta yksin liikkuminen on myös ajatusprosessi.”

Kalenterin kanssa vai spontaanisti? ”Kalenterin kanssa. Silloin tiedän, että kertoja on tarpeeksi.”

Ulkona vai sisällä? ”Ulkoilma on tärkeää, mutta ei mikään kynnyskysymys.”

Aamulla vai illalla? ”Olen aamuihminen, en saa mitään illalla aikaiseksi.”

Paulan treeniviikko

Maanantai: Lepo. ”Olin kuvauksissa Tampereella.”

Tiistai: Tunti kuntosalilla. ”Viikon rankin ja tärkein treeni.”

Keskiviikko: Pientä arkiliikuntaa. ”Sain lahjaksi kellon, joka huomauttelee, jos en ota tarpeeksi askeleita.”

Torstai: 7 km lönkyttelyä. ”Jos itselle sanoo, että saa kävelläkin, juoksu sujuu.”

Perjantai: 45 min lihaskuntoharjoituksia. ”Katselin kevyttä reality-sarjaa samalla, kun tein PT:n tekemän ohjelman.”

Lauantai: Lepoa ja luistelua. ”Lepopäivät ovat tärkeitä, jottei urheilu mene suorittamiseksi.”

Sunnuntai: Lenkki 1–1,5 tuntia. ”Kuuntelin äänikirjaa ja ihailin Jari Tervon sanankäyttötaitoa.”

Vierailija

Jos Paula sanoo, että nykyisellä ruokavaliolla olo on parempi kuin vuosiin, niin miksi ihmeessä hiilarien vähentäminen olisi hyväksi!

Vierailija

Hiilarien v'hentäminen on hyväksi. Jos "personal trainer" kehottaa ottamaan hiilarit ja täysjyvät uudelleen käyttöön, niin irtisano hänet välittömästi !

Sisältö jatkuu mainoksen alla