Sport
Personal trainer Laura Laukka näyttää liikkeen, jota jokaisen kannattaisi välillä kokeilla.
Personal trainer Laura Laukka näyttää liikkeen, jota jokaisen kannattaisi välillä kokeilla.

Pitkä päivä läppärin ja kännykän äärellä jumittaa herkästi hartiat ja yläselän. Syntyy liikerajoituksia, jotka voivat myöhemmin kipuilla. Testaa, kaipaatko lisää liikkuvuustreeniä.

Juminen yläkroppa ja hartiaseudun liikerajoitukset ovat yleisiä vaivoja. Ikävä kyllä ne eivät välttämättä aiheuta kipuja, ennen kuin vaiva on jo ehtinyt pitkälle.

Mitä aikaisemmin ongelmaan tartut, sitä nopeammin sen saa korjattua.

Moni viettää valtaosan päivästä näppäimistön, älypuhelimen tai vaikka auton ratin ääressä. Silloin rintaranka ja olkanivelet kiristyvät ja ryhti muuttuu kumaraksi. Jumien takana voi olla myös yksipuolinen treeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näillä kahdella liikkeellä selvität, onko olka-hartiaseutusi liikkuvuuskuurin tarpeessa:

1. KÄMMENSELÄT SEINÄÄN

Sisältö jatkuu mainoksen alla

1. Asetu selkä seinää vasten, kantapäät jalanmitan verran irti seinästä, pakarat, takaraivo ja hartiat kiinni seinässä.

2. Nosta kädet hartianleveydeltä etukautta ylös, vie kämmenselät seinää vasten. Pidä kyynärpäät ja ranteet suorina. Yritä saada kädet suoriksi niin, että selkä ja pakarat eivät irtoa seinästä.


TULOS

Koko kämmenselkä on suorana seinässä = hyvä

Vain sormenpäät koskettavat seinää = kohtalainen

Kädet eivät kosketa lainkaan seinää = heikko

2. SORMET YHTEEN

1. Vie toista kättä yläkautta selän taakse, kämmen selkää vasten. Tuo samalla toista kättä alakautta selän taakse kämmen ylöspäin.

2. Yritä saada sormet koskettamaan toisiaan selän takana. Pyydä kaveria mittaamaan tulos mittanauhalla. Toista molemmille puolille.

TULOS

Jos sormenpäät koskettavat toisiaan, positiivinen tulos tarkoittaa lukemaa, jonka verran keskisormet tulevat päällekkäin.

Negatiivinen tulos taas tarkoittaa mittaa, joka jää sormenpäiden väliin, jos ne eivät ylety toisiinsa.

Naiset

> 2,5 cm = hyvä

-7,6–2,5 cm = kohtalainen

< -7,6 cm = heikko

Miehet

> 0 c = hyvä

-10,2–0 cm = kohtalainen

<-10,2 cm = heikko

Jos sait testistä erinomaisen tuloksen, voit onnitella itseäsi: kehonhuoltosi on hyvällä tolalla! Heikkoa arvosanaakaan ei kannata pelästyä, vaan se on pohdinnan paikka: mistä tulos johtuu? Olenko lintsannut venyttelystä, unohtanut taukojumpan tai jumpannut pystypunnerrusta liian isoilla painoilla?

Lisää liikkuvuutta saat vaikkapa tästä kuuden liikkeen treenistä. Kruunaa huoltokuuri vielä tällä putkirullatreenillä, niin jumit aukeavat pikku hiljaa. Testi kannattaa toistaa 1–2 kuukauden välein.

Mallina ja asiantuntijana personal trainer, bloggaaja Laura Laukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla