Kuvat
Getty Images ja Shutterstock
Ahdistavatko älylaitteet? Nyt on trendikästä treenata myös "alastomana", eli kuin ennen vanhaan.
Ahdistavatko älylaitteet? Nyt on trendikästä treenata myös "alastomana", eli kuin ennen vanhaan.

Tästä listasta löytyy taatusti jotakin jokaiselle!

Tuliko lomalla lorvailtua ja nyt kroppa huutaa liikuntaa? Kaipaatko syksyksi jotakin uutta treenaamisen saralle? 

Valkkaa sporttimaailman suurimmista trendeistä itsellesi sopivimmat. Samalla voit löytää uuden draivin liikkumiseen.

1. Riisuttu treeni

Eivätkö älykellot ja treenisovellukset sytytä? Muisteletko kaiholla aikoja, jolloin liikuntasuorituksia ei tarvinnut mitata millään tavalla?

Hyviä uutisia! Seuraava iso juttu on ”alaston treenaaminen”. Se tarkoittaa, että treeni tehdään kuin ennen vanhaan: ilman älylaitteita, vain oman fiiliksen mukaan. Ydinajatus on, että ihminen oppii kuuntelemaan itseään ja kehoaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Kelluva jumppamatto

Joko tunnet Glide Fitin? Yhdysvalloissa intoillaan nyt jumpasta, joka tehdään sup-lautaa muistuttavan, kelluvan alustan päällä. Treeniin kuuluu kyykkyjä, punnerruksia, hyppyjä, paikallaan juoksua ja pallonheittoa – laudalla tasapainoillen.

3. Liike on lääke

Exercise is Medicine (EIM) on kansainvälinen aloite, jolla pyritään rohkaisemaan terveydenhuollon ammattilaisia sisällyttämään mahdollisimman moneen potilastapaamiseen jonkinlainen arvio potilaan fyysisestä aktiivisuudesta. Liikunnan avulla voi ehkäistä monia sairauksia ja ylläpitää vanhenevan väestön toimintakykyä.

Myös työelämässä on havaittu, että terve ja hyvinvoiva työntekijä on työnantajan etu. Monet työnantajat ovatkin alkaneet tarjota työntekijöilleen erilaisia liikuntaetuja – jopa työajalla.

4. Joogin uudet mutkat

Joogan trendikkyys ei tunnu haalistuvan. Harjoitusmuoto on ikivanha, mutta aina kehitetään jotain uutta! Tuore tulokas on ginijooga, jossa joogit nauttivatginipohjaisia drinkkejä. Lajia ei valitettavasti ole vielä tarjolla Suomessa, mutta skumppa- ja olutjoogaa löytyy jo meiltäkin!

Mustassa joogassa puolestaan vääntäydytään jooga-asentoihin metallimusiikin tahdissa. HIIT-jooga yhdistää kovatempoista ja sykettä nostavaa intervalliharjoittelua syviin joogavenytyksiin. Youtube tarjoaa mahdollisuudet kotikokeiluihin!

4. Pikkutreenejä pitkin päivää

Eikö arjessa ole aikaa treenaamiselle? Kokeile jaksottaa koko päivän ajalle minitreenejä: tee heti herättyäsi 10 minuutin joogasessio tai pikkujumppa, käy pienellä kävelyllä lounastauolla ja huhki 5–10 minuutin lihaskuntotreeni illalla televisiota katsoessasi. Myös hyötyliikunta lasketaan!

5. Nyt tulee runfulness

Pitääkö meditoidessa istua lootusasennossa ja hymistä? Ei todellakaan! Myös juoksu voi olla meditatiivista. Entinen huippukestävyysjuoksija Kirsi Valasti on lanseerannut Runfulness-treenin, jossa voi juostessaan keskittyä itseensä ja hetkeen.

6. Nousussa: eräpirkot

Luontoliikunnan suosio vain kasvaa, ja sosiaalisessa mediassa sen ympärille on syntynyt uudenlaista yhteisöllisyyttä. Esimerkiksi Facebookin suositussa Outdoor Siskot -vaellusryhmässä voi tutustua samanhenkisiin, sopia matalan kynnyksen vaellusreissuja ja ottaa oppia kokeneemmilta eränkävijöltä.

Myös erätaidot ja luonnossa selviytyminen kiinnostavat, ja esimerkiksi Helsinkiin perustettu Aikuisten partioryhmä täyttyi hetkessä. Jos et mahtunut mukaan, ota rohkeasti yhteyttä lähimpään partion lippukuntaan. Useimmissa lippukunnissa myös aikuiset ovat tervetulleita mukaan toimintaan, kursseille ja tapahtumiin. Monissa lippukunnissa aikuiset myös järjestävät toimintaa ja kokoontumisia itselleen.

7. Palautuminen on parasta

Hyvinvointia lähestytään nyt holistisesti eli kokonaisvaltaisesti. Treenaamisessa se tarkoittaa sitä, että keskitytään myös siihen, mitä ennen ja jälkeen treeniä tapahtuu. Etenkin palautumisen ja levon merkitys korostuvat.

Teknologialla on suuri rooli myös tässä. Älylaitteet seuraavat palautumista, unta ja sykettä ja kertovat käyttäjälle, missä kohtaa olisi parannettavaa. Esimerkiksi suomalainen Oura-älysormus mittaa myös HRV:ta (heart rate variability), sykevälin vaihtelua. Se kertoo, milloin kannattaa höllätä tahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla