Seinäistunta on lihakset nopeasti hapottava asento. Kuva: Shutterstock
Seinäistunta on lihakset nopeasti hapottava asento. Kuva: Shutterstock

Seinäkyykky on asento, joka testaa reisien lihaskestävyyttä. Kuinka sinä suoriudut kuntotestistä?

Alaraajojen hyvä kunto auttaa lähes kaikissa arjen askareissa ja ehkäisee vammojen syntymistä. Kun etu- ja takareisissä on voimaa, polvinivel ei väänny tärähdyksissä tai nopeissa suunnanmuutoksissa helposti. 

Seinäkyykky on staattinen pito, joka kertoo tehokkaasti reisilihasten kunnosta. Terveystieteiden tohtori ja fysioterapeutti Marjo Rinne UKK-instituutista kertoo, että kyseessä on vatsalihaslankutuksen kaltainen testi:

– Asento testaa lihasten ei-aerobista suoritusta, eli lihaskestävyyttä. Lihasten staattinen jännitys heikentää verenkiertoa ja niinpä lihasten sietokyky joutuu koetukselle pidossa, Rinne kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos jalat kipeytyvät testin tekemisestä, alaraajat saattavat olla huonossa kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Kyseessä on asento, jossa ei yleensä olla. Testi ei siis testaa päivittäistä kuntoa tai liikkuvuutta. Testi sopii esimerkiksi urheilijoille mittaamaan kehitystä ja kestävyyttä. Heikot jalat menevät asennosta nopeasti jumiin.

Testiä ei suositella ihmisille, joilla on ongelmia polvien kanssa. Asento aiheuttaa polveen runsaasti epäedullista kuormitusta ja painetta, joten polvivammoista kärsivien tulisi välttää seinäistuntaa.

Tee seinäistuntatesti näin:

  1. Aseta selkä seinää vasten ja jalat niin kauas seinästä, että polvet ja lantio ovat 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden.
  2. Ota aikaa, kuinka kauan pystyt pysymään asennossa. Asennossa pitäisi pystyä olemaan noin minuutin ajan. Kaksi minuuttia on erinomainen tulos.
  3. Jos kaipaat lisää haastetta, kokeile seinäistuntatestiä yhdellä jalalla. Toinen vaihtoehto on nostaa kantapäitä vuorojaloin muutaman sekunnin ajaksi.

Lähde: Women's HealthActive.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla