Punnerrus on koko kehon voimaliike. Kuva: Shutterstock
Punnerrus on koko kehon voimaliike. Kuva: Shutterstock

Jos punnerrus menee pieleen, se saattaa oireilla esimerkiksi alaselässä.

Punnerrus on koko kehon teholiike, joka tuntuu niin keskivartalossa, jaloissa kuin käsissäkin. Tutkimusten mukaan punnerrus on jopa yksi parhaista keinoista treenata keskivartaloa!

Säännöllisesti treenattuna punnerrusteho kasvaa huimaa vauhtia. Liikkeen teossa kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Koska punnertaessa koko keho on liikkeessä, sen aikana saattaa syntyä myös useampia virheasentoja. Onneksi ne voi kuitenkin korjata muutaman pienen vinkin avulla.

Women’s Health listasi neljä virhettä, jotka moni tekee punnertaessaan:

Virhe 1: Et käytä käsiäsi.

Punnerrus on koko kroppaan vaikuttava liike. Moni kuitenkin tekee sen vain osalla vartalon lihaksista. Erityisesti käsien lihakset saattavat jäädä aktivoimatta.

Korjaa asento: Älä ainoastaan läimäise käsiäsi lattiaan ja unohda niitä. Kiinnitä huomiosi sormiisi: levitä ne mahdollisimman leveäksi ja paina kämmeniäsi tiiviisti lattiaan punnerrusten aikana. Kun keskityt käsiisi, liike tehoaa kokonaisvaltaisesti koko kroppaan.

Virhe 2: Annat lantiosi valahtaa.

Jos lantiosi roikkuu punnertaessa muuta vartaloa alempana, alaselkäsi kärsii.

Korjaa asento: Keskity keskivartaloosi ja pidä se tiukkana. Koko korsetin pitäisi olla suorassa linjassa jalkojen ja hartioiden kanssa.

Virhe 3: Työnnät kaulaasi eteenpäin.

Punnertaessa pää alkaa helposti roikkua vallattomana vartalon jatkeena. Virheasento johtuu usein siitä, että istuu koko päivän päätteen ääressä.

Korjaa asento: Kiinnitä huomiosi siihen, missä asennossa laskeudut punnerruksessa alaspäin. Rintakehäsi pitäisi laskeutua ennen päätäsi kohti maata.

Virhe 4: Olkapääsi lintsaavat.

Punnerrus on loistava liike lapaluille. Yksi yleinen virheasento onkin se, että lavat jäävät liikkeessä liian vähälle huomiolle.

Korjaa asento: Kun lasket punnerruksessa itseäsi alaspäin, lapaluidesi pitäisi kohdata selkäsi keskiosassa. Yläasennossa lapaluiden pitäisi liikkua erilleen.

Oletko kokenut ja varma punnertaja? Kokeile A-punnerrusta, jolla saat entistä enemmän tehoa tuttuun liikkeeseen: