Hyvä terveys
Moni alaselkäkipu voi johtua kireistä lonkankoukistajista.
Moni alaselkäkipu voi johtua kireistä lonkankoukistajista.

Kolottaako lonkista, särkeekö alaselkää? Usein syynä on liika istuminen. Tehokas kiertoliike rentouttaa selkää ja avaa lonkkia.

Lonkka tarvitsee monipuolista liikettä joka päivä. Kävellessä tai pyöräillessä lonkka liikkuu eteen ja taakse, mutta lisäksi lonkat janoavat loitonnuksia, lähennyksiä ja kiertoja.

Lonkkavaivat johtuvat yleensä vähäisestä liikunnasta ja liian yksipuolisesta rasituksesta. Työskentely sähköpöydän ääressä vähentää istumista ja tekee periaatteessa hyvää selälle, mutta jos pöydän ääressä seisoo polvet lukossa tai toisen lonkan varassa retkottaen, lonkat ja selkä kärsivät. Pelkkä venyttely ja liikkuvuusharjoitukset eivät riitä hoitamaan lonkkakipuja. Lisäksi tarvitaan voimaa, erityisesti pakaroihin.

Lonkkajumpalla voi olla yllättäviä vaikutuksia. Esimerkiksi alaselkäkivut saattavat helpottaa ja jalat voivat keventyä. Jos jalat tuntuvat tönkköjäykiltä, etu- ja takareisien venyttely ei auta, jos ongelma piileekin kireissä lonkankoukistajissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kokeile helppoa, mutta yllättävän tehokasta lantion kiertoa, joka avaa lempeästi lonkkia ja rentouttaa alaselkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lantion kierto

Tee näin Asetu lattialle koukkuselinmakuulle, jalat hieman erillään ja kädet T-asennossa. Vedä vatsaa sisään ja kallista polvia vasemmalle. Palauta ylös ja toista toiselle puolelle. Polvia ei ole tarkoitus viedä lattiaan asti. Selkä ja takapuoli saavat nousta alustasta.

Muista Harjoituksella ei haeta voimaa vaan liikkuvuutta - tee liike rauhallisesti.

Toista 10 x puolelta toiselle


 

Asiantuntijana ja mallina Tuire Ranki, työfysioterapeutti, Mehiläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla