”Olen käynyt ääripäät läpi. Olin ennen reilusti ylipainoinen, ja nyt minulla on tullut himo kuntoiluun.” Kuvat Mikko Hannula
”Olen käynyt ääripäät läpi. Olin ennen reilusti ylipainoinen, ja nyt minulla on tullut himo kuntoiluun.” Kuvat Mikko Hannula

Pilates on auttanut pianisti Iiro Rantalaa saamaan elämäntavat ja kipeän selän kuntoon.

–  Minulle näköjään sopii se, että ollaan joko kunnolla levällään tai kunnolla kunnossa, säveltäjä ja pianisti Iiro Rantala, 47, sanoo.

Soittamista, oluenjuontia, syömistä ja lisää soittamista. Näin Iiro tiivistää elämäntapansa 18-vuotiaasta 33-vuotiaaksi. Kun lapset syntyivät ja musiikkiura veti, liikuntaan ei ollut aikaa eikä kiinnostusta.

Iiron lapsuudenperhe oli liikunnallinen, ja hän harrasti yleisurheilua 10-vuotiaaksi. Sitten musiikki tuli hänen elämäänsä.

– Minulla oli liikkuva lapsuus, joka loppui kuin seinään. Uppouduin täysin musiikkiporukoihin, ja siellä vähän naureskeltiin puntinnostajille.

Nykyään muusikot ovat liikunnan ja terveellisten elämäntapojen mannekiineja siinä missä muutkin julkkikset, mutta Iiron nuoruudessa oli toisin.

– Kun ajattelen 1980-lukua, niin en muista ketään muusikkoa, joka olisi kuntoillut tai ollut selvin päin.

Kaksi käännettä kohti terveyttä

Iirolle ensimmäinen käänne kohti terveellistä elämää oli terveystarkastus asuntolainaa varten. 33-vuotias Iiro voi omasta mielestään mainiosti, mutta lääkäri mittasi hurjat verenpainelukemat ja piti kunnon puhuttelun. Vaikka Iiro aloitti välittömästi korjausliikkeen, sopivien liikuntamuotojen ja ruokavalion löytäminen vei vuosia.

Toinen käänne tuli kolme vuotta sitten Mallorcalla, jossa Iiro perheineen asui puoli vuotta. Vaikka Iiro ramppasi keikoilla Saksassa, kotimaan työt olivat tauolla, ja aikaa oli ruuhkavuosiin verrattuna paljon.

”Tiedän, mitkä ovat lavat! Kymmenen vuotta sitten olisin ajatellut possunlapaa.”

– Tutustuin karppaamiseen ja gluteenittomaan ruokavalioon. Sain juoksun toimimaan, aloitin kuntosaliharrastuksen ja löysin pilatessalin.

Kun Iiro palasi Suomeen, liikuntaharrastukset pysyivät, samoin karppauksesta ja gluteenittomuudesta vaikutteita ottanut ruokavalio.

– Kehokin muovautui niin mukavan näköiseksi, että sekin motivoi jatkamaan.

Pilatesta yksityistunnilla

Pilatesta Iiro harrastaa ottamalla yksityistunteja fysioterapeutti Erja Holgerilta. Homma näyttää simppeliltä, mutta on todella pikkutarkkaa, jotta saadaan käyttöön juuri oikeat liikeradat ja lihakset.

– Liu’uta kylkikaari alas ja pehmennä alaspäin, Erja neuvoo ja painaa Iiroa kevyesti rinnasta.

Iirolla on kotonakin pilatestuoli, jolla hän toistaa samoja liikkeitä.

– Nyt tiedän, mitä jalkojen ja lantion pitäisi oikeasti tehdä kävellessä, ja osaan jopa tunnistaa, mitkä liikkeet ottavat pinnallisiin ja mitkä syviin vatsalihaksiin. Tiedän, mitkä ovat lavat! Kymmenen vuotta sitten olisin ajatellut possunlapaa.

Iiro vertaa pilateksen opettelua uuden kielen opiskeluun. Hän harkitsi pitkään saksan kielen opintojen aloittamista uudelleen mutta päätti keskittyä pilatekseen. Kehoa huoltavan harrastuksen ansiosta Iiro aikoo olla seitsemänkymppisenäkin kykenevä tekemään työtään – myös Saksassa, vaikkei sitten voikaan haastella henkeviä saksaksi.

Pilateksen pariin Iiron toivat vaimo ja selkäongelmat. Välilevyn pullistumaan liittyvät tuskaiset selkäkivut ovat helpottuneet samaa tahtia pilatestuntien kanssa.

Iiron muutos ylipainoisesta boheemista taiteilijasta solakaksi liikunta-addiktiksi on ollut suurin yllätys vaimolle.

– Kun tutustuimme, olin se kapakassa rööki kädessä kaljaa kittaava taiteilija.

Iiro harrastaa laitepilatesta fysioterapeutti Erja Holgerin vastaanotolla.
Iiro harrastaa laitepilatesta fysioterapeutti Erja Holgerin vastaanotolla.

Näin liikun

”Onneksi liikunta on todistetusti niitä harvoja hyviä addiktioita. Pystyn juuri ja juuri pitämään yhden lepopäivän viikossa. Vaikka olisin aamulla ajatellut, että tämä on lepopäivä, saatan illalla kuitenkin tehdä jotakin. Ajattelen, että teen vain vähän, mutta teen kuitenkin tunnin.

Saan liikunnasta hyvän olon. Parasta on, jos saan täyden värisuoran, eli liikunnan, saunan ja kylmäaltaan.

”Parasta on, jos saan täyden värisuoran, eli liikunnan, saunan ja kylmäaltaan.”

Pilateksessa ei yleensä hirveästi syke nouse eikä hiki lennä, mutta sen jälkeen olo on eri lailla hyvä. Tuntuu, että olisin viisi senttiä pidempi ja huollettu.

Olen lasketellut niin kauan kuin olen soittanut pianoa mutta lopetin rakkaan harrastukseni käsieni takia. Viime talvena Itävallassa tapasin rinteessä vanhan tutun, joka ihmetteli, eikö minulla ole peukaloa suojaavia erikoissauvoja tai edes -hanskoja. Muutuin tosi varovaiseksi ja aloin lasketella kuin vaari. Rakastan laskettelua, mutta se oli siinä.

Triathlon kiinnostaa ja kiehtoo minua. Triathlonistit saavat lajistaan vielä isommat kiksit kuin minä kuntoilusta. Monet sanovat, että uinti on triathlonissa vaikein osa, mutta minulle vaikein olisi pyöräily. Mutta enpä tiedä monta, joka olisivat tässä iässä, 47-vuotiaana, aloittaneet triathlonin.”

Näin syön

”Olen kasvissyöjä, joka syö kalaa. Olen poiminut karppaamisesta sellaiset jutut, jotka sopivat minulle. Makeanhimosta pääseminen oli iso juttu. Välipaloiksi syön nykyään pähkinöitä ja porkkanaa patonkien sijaan. Kuljetan repussani tummaa suklaata, jossa on 86 prosenttia kaakaota, ja syynään kaupassa tarkasti sokerimääriä.”

”Mieluummin juttelen oopperasta jonkun naishenkilön kanssa kuin menen pelaamaan salibandya miesporukalla.”

Lempilajini

Pilates. Käyn fysioterapeutin luona treenaamassa laitepilatesta ja toistan samoja liikkeitä kotona. Minulla on kotona pilatestuoli, ja reissussa treenaan kuminauhoilla.

Juoksu. Moni hyvä työidea on tullut lenkillä. Kotona juoksen aina saman 55–60 minuutin lenkin. Reissussa katson hotellilla netistä, onko lähellä puistoa tai joenrantaa, jota pitkin juosta.

Cardio. Vaihtelen tunnin ajan crosstrainerin, soutulaitteen, juoksumaton ja joskus kuntopyörän välillä.”

Liikuntaa yhdessä vai yksin?

”En halua vähätellä ryhmälajeja mutta en kerta kaikkiaan voi tajuta, mikä niissä kiinnostaa ihmisiä. En ole katsonut yhtäkään jääkiekkomatsia elämäni aikana, ja minulta puuttuu täysin sellainen armeija-ryhmätsemppi-äijäpuoli. Mieluummin juttelen oopperasta jonkun naishenkilön kanssa kuin menen pelaamaan salibandya miesporukalla.”

Iiro Rantala

Pianisti ja säveltäjä.

Iiro of the Opera-konsertti 12.3. Kansallisoopperassa, vieraina Johanna Rusanen ja Jope Ruonansuu.

Asuu Helsingissä taiteilijakoti Lallukassa. Perheeseen kuuluvat vaimo ja 15- sekä 21-vuotiaat pojat.

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.

 

Uusi suomalainen väitöskirja osoittaa, että voimaharjoittelulla ei kasvateta pelkästään lihasta vaan autetaan muutenkin kroppaa voimaan hyvin.

Uusi vuosi, uudet kujeet – monille se tarkoittaa uutta intoa lähteä lenkkipolulle tai jumppaan kuntoa kohottamaan. Mutta onko lajilla väliä? Miten kannattaisi urheilla, jos haluaa karistaa vatsan seudulta muutaman sentin tai muuten voida paremmin?

Jyväskylän yliopiston tutkija Johanna Ihalaisen tuore väitöskirja osoittaa, että vastaus kysymykseen voi olla voimaharjoittelu. Ihalainen tutki väitöskirjassaan, miten voimaharjoittelu vaikuttaa muun muassa kehon rasvan määrään sekä stressin, univajeen ja liikunnan puutteen aiheuttamaan kehon matala-asteiseen tulehdustilaan eli inflammaatioon.

Lue myös: Jyllääkö elimistössäsi hiljainen tulehdus? 3 asiaa, jotka ylläpitävät ärsytystä

Väitöskirjan tuloksien mukaan rankka voimaharjoitus ja lihastreeni saavat aikaan välittömän vasteen monissa kehon tulehduksen merkkiaineissa. Aluksi voimaharjoittelu nostaa niiden määrää, mutta pidemmällä aikavälillä seuraa puolestaan merkkiaineiden laskua. Voimaharjoittelu auttaa siis laskemaan kehon matalia tulehdusarvoja.

Voimaharjoittelun hyödyt eivät kuitenkaan jää siihen: sen avulla voi karistaa myös erityisesti sitä itsepintaista naparasvaa.

Ihalainen kertoo tutkimuksen tiedotteessa, että jo muutaman viikon voimaharjoittelun jälkeen tutkimuksissa pystyttiin havaitsemaan positiivisia muutoksia vatsan alueen rasvan määrässä. Vatsan alueelle kertynyt rasva on tutkimusten valossa kaikkein haitallisinta terveydelle.

– Kun voimaharjoittelu aloitettiin ilman harjoittelutaustaa, nähtiin jo neljän viikon harjoittelun jälkeen positiivisia muutoksia vatsan alueen rasvan määrässä, Ihalainen kertoo.

Tehokkain tapa polttaa rasvaa vatsan seudulta on yhdistää voima- ja kestävyysharjoitteita.

Tutkimuksen perusteella myös selvisi, että tehokkain tapa polttaa rasvaa vatsan seudulta on yhdistää voima- ja kestävyysharjoitteita niin, että erilaiset treenit tehdään eri päivinä eikä yhdessä samaan aikaan.

Jos lenkkeily tai jumppa ei siis innosta mutta tekisi mieli urheilla, lompsista vaan kuntosalille – vatsarasvasta voi päästä tehokkaasti eroon sielläkin. Liikkeelle voi lähteä vaikka opettelemalla muutaman hyvän perusliikkeen, kuten koko kroppaa treenaavan maastavedon.