Hyvä terveys
Pienellä liikkeellä lisäät liikkuvuutta niskan alueella. Video: Ninna Lindström Kuva: Lasse Lecklin
Pienellä liikkeellä lisäät liikkuvuutta niskan alueella. Video: Ninna Lindström Kuva: Lasse Lecklin

Emännän kyhmy eli rasvapatti niskassa on varma merkki siitä, että elämää on tullut vietettyä liikaa etukumarassa. Pieni liike on tehokas ennalta ehkäisijä.

Vuosien etukumara asento esimerkiksi koneen ääressä vetää ryhdin huonoksi. Yläselän ja niskan liitoskohdassa erottuva pullistuma kielii huonosta kaula- ja rintarangan sekä olkapäiden liikkuvuudesta. Aineenvaihdunta huononee, ja alueelle kertyy rasvaa.  Video opastaa helpon liikkeen, jolla lisäät liikkuvuutta ja oikaiset kyhmyä.

Tee näin: 

Käy selinmakuulle polvet koukussa. Jos sinulla on niskassa niin sanottu emännän kyhmy, laita takaraivon alle pyyhetaitos. Uloshengityksellä litistä vatsaa, paina takaraivoa kevyesti kohti lattiaa ja leukaa kohti kaulaa – eli tee reilu kaksoisleuka. Ojenna selkä ja niska pitkiksi ja vie kädet suorina, peukalot edellä, katon kautta kohti lattiaa. Sisäänhengityksellä pidä vatsa aktivoituna ja palauta kädet samaa reittiä takaisin.

Muista! Pidä selkä ja niska pitkinä koko liikkeen ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toista: 10 x

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asiantuntija ja malli työfysioterapeutti Johanna Eskola-Oliva. 

Kyhmyhartiat tulevaisuutta

Ompelijan kyhmyksi on tätä niskapattia myös sanottu. Emännillä tuskin oli aikaa istua käsitöidenkään ääressä niin pitkiä aikoja yhteenmenoon "ennenvanhaan". Olisiko aika päivittää myös kyhmyn nimi tähän päivään. Kyhmyssä on nestettä, ei pelkkää rasvaa, hyvä hieroja saa sen pienenemään,

Sisältö jatkuu mainoksen alla