Kuvat
Johanna Jarva
Päivi Stoor löysi uuden innon liikkumiseen Kangoo jumps -lajista.
Päivi Stoor löysi uuden innon liikkumiseen Kangoo jumps -lajista.

Kun Päivi Stoor, 49, veti ensimmäisen kerran Kangoo jumps -kengät jalkaansa, se oli menoa. Hän hurahti vauhdikkaaseen lajiin heti.

”Olen kokeilunhaluinen tyyppi ja testaan mielelläni uusia lajeja. Olen toiselta ammatiltani joogaohjaaja, ja haluan työni vastapainoksi vauhdikasta urheilua. Näin erikoisen näköiset kangoo jumps -kengät ensimmäisen kerran pari vuotta sitten, ja halusin päästä testaamaan niitä heti. Se kuitenkin unohtui, ja muistin koko lajin olemassaolon vasta tänä keväänä, kun näin kangoo jumps -tunnin mainoksen. Menin ensimmäiselle tunnille maaliskuussa 18-vuotiaan tyttäreni kanssa, ja hullaannuimme heti molemmat.

Hyppykengissä on sisäänrakennettu minitrampoliini, joka vaimentaa hyppimisestä aiheutuvia iskuja. Kengät on alun perin kehitetty vamman saaneiden urheilijoiden kuntoutukseen, mutta sittemmin niiden ympärille on kehitetty oma kuntoilumuotonsa. Kansainvälistä suosiota saanut laji rantautui Suomeen vasta vuonna 2016, ja nyt tunteja alkaa olla tarjolla ympäri maata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Päivi tekee kengurukengillä juoksulenkkejä.
Päivi tekee kengurukengillä juoksulenkkejä.

Ensimmäisissä treeneissä tunsin oloni Lordi-bändin laulajaksi. Olen yli 171 senttiä pitkä, hyppykengät jalassa lähes kaksimetrinen. Pelotti, että kaadun. Huomasin kuitenkin pian, että kengillä on helppo liikkua, kunhan muistaa aktivoida keskivartalon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Käyn treeneissä kerran viikossa. Tunnilla hypitään erilaisia liikesarjoja. Toiset tehdään vähän rauhallisemmin, toisissa nostetaan kunnolla sykettä. Ensimmäisten treenien jälkeen olin täysin loppu. Toisissakin harjoituksissa voimat loppuivat jo alussa. Sen jälkeen olen oppinut rytmittämään hengitystäni pomppujen tahtiin. Olen tosin edelleen hiestä märkä treenien jälkeen, sillä tunti on erittäin intensiivinen. Yllättävää on ollut se, että lihakset ja nivelet eivät tule treenistä kipeäksi. Syy on kenkien vaimennuksessa.

Innostuin lajista niin kovasti, että ostin itselleni omat kengurukengät. Niillä voi tehdä muutakin kuin jumpata. Itse aion hyödyntää niitä juoksuharrastuksessani. Jalkani kipeytyvät helposti juostessa, mutta hyppykengillä pystyn juoksemaan kivutta. Uskon, että niiden avulla pystyn taas nauttimaan lenkkeilystä.

Suosittelen lajia aivan erityisesti niille, joilla on ongelmia nivelten kanssa. Tunneilla voi tehdä juuri sen verran kuin jaksaa. Itsekin jouduin alussa pitämään välillä taukoja, mutta nyt kunto on kohonnut niin, että jaksan tehdä kaiken. En ole koskaan harrastanut lajia, jossa kehityksen huomaa näin nopeasti. Se motivoi jatkamaan.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla