Sport
Hyvä aerobinen kunto ennustaa parempaa terveyttä. Testaa säännöllisesti! Kuva: Shutterstock
Hyvä aerobinen kunto ennustaa parempaa terveyttä. Testaa säännöllisesti! Kuva: Shutterstock

Aerobinen kunto kannattaa testata säännöllisesti, sillä sitä tarvitaan ihan tavallisessa arjessa. Kokeile helppoa steppitestiä.

”Oletko hyvässä kunnossa?” Tällä kysymyksellä viitataan usein juuri hyvään kestävyyskuntoon, eikä syyttä. Aerobinen kunto kertoo, miten sydämesi ja keuhkosi jaksavat rasitusta. Ominaisuutta tarvitaan lenkkipolulla, mutta myös ihan tavallisessa arjessa.

Omaa kuntoa kannattaa testata säännöllisesti. Suorituskyky laskee jo parin päivän vuodelevossa, puhumattakaan pitkästä treenitauosta. Moni myös treenaa väärän tasoisella ohjelmalla ja ihmettelee, kun tulokset junnaavat.

– Kymmenen vuotta vanha testitulos ei riitä pohjaksi. Kuntotesti antaa tuoretta tietoa, jonka päälle on turvallista rakentaa treeniohjelmaa, personal trainer Lauri Peltola Fuellilta kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Helppo tapa testata aerobista kuntoa ja kestävyyttä on steppitesti, jossa askelletaan ylös ja alas korokkeelta kolmen minuutin ajan. Tulos kertoo, kuinka korkealle syke kipuaa rasituksessa ja toisaalta kuinka nopeasti se alkaa palautua normaaliksi. Hyvä merkki on, jos syke laskee pikaisesti lähelle lepoaluetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulos on suuntaa-antava. Paras tapa seurata kehitystä on toistaa testi aina parin viikon, kuukauden välein. 

Tee näin:

Tarvitset noin 30 senttiä korkean laatikon, portaan tai muun tason, sekuntikellon ja metronomin (ilmainen nettiversio löytyy esimerkiksi osoitteesta metronomeonline.com).

Säädä metronomi 96 lyöntiin minuutissa. Aloita ajanotto. Askella tasoa metronomin tahtiin (ylös-ylös-alas-alas) kolmen minuutin ajan.

Kun aika loppuu, istuudu välittömästi tasolle ja aloita sykkeen mittaaminen ranteesta tai kaulalta.

Mittaa sykettä minuutin ajan ja katso tulokset alta. 

Saitko hyvän, keskinkertaisen vai heikon tuloksen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla