Sport
Yksinkertainen liike venyttää samalla takareisiä ja rentouttaa alaselkää. Kuvat: Shutterstock.
Yksinkertainen liike venyttää samalla takareisiä ja rentouttaa alaselkää. Kuvat: Shutterstock.

Jos ahdistaa etkä saa unta, tee illalla edes yksi liike. Onnistuu vaikka sängyssä! Syke laskee ja mieli rentoutuu, mutta saat neljä muutakin hyötyä. 

Pitäisi painua pehkuihin, mutta mieli käy kierroksilla. Nopea nukahtaminen on haave vain. Jos kuulostaa tutulta, kärsit luultavasti kehon ja mielen ylivirittyneisyydestä, jonka takana on stressiä ja liian vähän palautumista.

Ennen unia toimivat erityisen hyvin pitkät, kevyet ja staattiset asennot, joissa keho saa levätä ja hermosto rauhoittuu.

Kun haluat rentoutua nopeasti ennen nukkumaanmenoa tai vaikka kesken työpäivän, nosta jalat seinälle. Tässä asennossa verenpaine alkaa laskea välittömästi ja sydämen syke rauhoittuu. Sen seurauksena mielikin rentoutuu ja nukahdat nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tee näin:

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Etsi rauhallinen nurkkaus, laita halutessasi tyyny tai peitto pehmikkeeksi selän alle ja nosta jalat kohti kattoa. Mitä lähempänä seinää lantio on, sitä enemmän tunnet venytystä takareisissä. Asetu kohtaan, jossa pystyt hellittämään.

Pyri rentouttamaan kaikki kehon lihakset. Hengitä syvään selkään, kylkiin ja alavatsaan saakka. Viivy asennossa mielellään 2–5 minuuttia tai pidempäänkin.

Kun nostat jalat seinälle, saat muitakin hyötyjä:  

  1. Verenpaine ja syke laskevat. Tämä tapahtuu minuuteissa, joskus jo sekunneissa. Keho rentoutuu, jolloin myös mieli hellittää. Sen seurauksena nukahdat nopeammin. 
  2. Verenkierto tehostuu. Kun jalat ovat päätä korkeammalla, alaraajoihin pakkautunut veri kiertää tehokkaammin takaisin sydämeen.
  3. Jalkojen turvotus hellittää. Tuntuu erityisen hyvältä, jos on istuksinut tai toisaalta kävellyt koko päivän.
  4. Rentouttaa alaselkää. Kun nostat jalat seinälle, alaselkä pääsee rentoutumaan ja venymään. Jos sinulla on notkoselkä, lepuuttele selkääsi tässä asennossa säännöllisesti. Myös lantionpohja rentoutuu. 
  5. Venyttää takareisiä. Mitä lähempänä seinää olet, sitä tehokkaamman venytyksen saat. Kun viivyt asennossa useamman minuutin, myös lihaskalvot alkavat rentoutua. 

Kaipaatko lisää vinkkejä nukahtamiseen? Katso täältä, miten voit hyödyntää tyynyä ja helppoa joogaliikettä nukahtamisapuna. Testaa myös kolme jooga-asentoa, jotka rauhoittavat hermostoa ennen unia. 

Seattle

Voin vastata: ei ole. Keho voi rentoutua sekunneissa mutta olkoon keho kuinka rentona tahansa, se ei ole mikään unen tae. Tässä taas asioista mitään tietämättömät nukkumatit pätevät ka neuvovat unettomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla