Sport
Eteentaivutus pitäisi pystyä tekemään ilman kovaa kipua. Kuva: Juha Salminen
Eteentaivutus pitäisi pystyä tekemään ilman kovaa kipua. Kuva: Juha Salminen

Eteentaivutus jalat suorana on hyvä pikatesti, joka voi viedä selkävaivojen jäljille. 

Jumittaako selkää? Sattuuko kengännauhojen sitominen tai kumartelu? Suuri osa selkäkivuista on harmittomia ja menee ohi omia aikojaan. 

Mutta mistä tietää, pitäisikö oman selkäjumin kanssa lepäillä, liikkua vai käydä lääkärissä? Yksi tärkeimmistä mittareista on kivun intensiteetti. Kova, jäytävä kipu, joka estää tekemästä tavallisia arkiaskareita, pitää ottaa vakavasti. 

Koeta helppoa pikatestiä. Jos et pysty tekemään tätä testiä ilman kovaa kipua, syy kannattaa selvittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  1. Seiso jalat pienessä haara-asennossa, aktivoi reisi- ja pakaralihaksia. 
  2. Taivuta selkää pyöreänä eteen alas kohti jalkoja. Pidä jalat suorina. 
  3. Tunnetko kipua? Tarkkaile etenkin alaselän aluetta.

Eteentaivutukseen liittyvä kipu on ominaista esimerkiksi välilevyvaivoille ja noidannuolelle eli iskiakselle, iskiashermon ärsytyksestä johtuvalle kivulle. Toisinaan syynä on lihasvenähdys. Eteentaivutus suorin jaloin pitäisi pystyä tekemään kivutta, ainakin ilman voimakasta kipua. 

Kovan säryn syy pitää ensin selvittää, jotta tiedät, mikä on sopiva hoito. Liikunta auttaa moniin eri selkävaivoihin: etenkin vatsa- ja selkälihasten ja lantionpohjan lihasten vahvistaminen suojaa selkää. Huolehdi hyvästä tekniikasta. Selkä tykkää myös siitä, että liikut monipuolisesti – tietenkin kipua kuunnellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla