Kuvat
Shutterstock
Kas näin testataan jalkojen lihaskestävyyttä.
Kas näin testataan jalkojen lihaskestävyyttä.

Kokosimme yhteen joukon kuntotestejä, joiden avulla voit selvittää kestävyytesi lisäksi jalkojesi, keskivartalosi ja selkäsi kunnon.

1. Testaa jalkojen vahvuus kyykkytestillä

Alaraajojen hyvä kunto auttaa arjen askareissa ja ehkäisee vammojen syntymistä. Kun etu- ja takareisissä on voimaa, polvinivel ei väänny tärähdyksissä tai nopeissa suunnanmuutoksissa helposti.

Seinäkyykky on staattinen pito, joka kertoo tehokkaasti reisilihasten kunnosta. Asento testaa lihaskestävyyttä.

Katso täältä ohjeet kyykkytestin tekemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Testaa lonkankoukistajan liikkuvuus

Onko sekäsi kipeä tai niskasi jumissa? Tuntuuko, että ryhti on lysyssä? Teetko istumatyötä? 

Jos vastasit yhteenkään kohtaan kyllä, on aika selvittää lonkankoukistajien liikkuvuus. Lonkankoukistaja jumittuu herkästi istumisesta tai liian yksipuolisesta treenistä, mikä voi aiheuttaa virheasentoja eri puolille kehoa. Lonkankoukistajien jumia ei ole helppo tunnistaa, koska niiden aiheuttama kipu tuntuu useimmiten jossain muualla kehossa, yleensä selässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Testaa lonkankoukistajien liikkuvuus ja kokeile onnistuuko sinulta asento, johon jokaisen pitäisi taipua.

3. Testaa takareisien liikkuvuus

Istumatyö ja liian yksipuolinen treeni jumittavat lonkankoukistajien lisäksi myös takareidet. Niiden liikkuvuuden voi testata 30 cm korkean laatikon tai muun matalan tason avulla.  

Katso täältä, miten mittaat takareisiesi liikkuvuuden. 

4. Testaa tasapaino

Muistatko Speden spelit -ohjelman? Monille on jäänyt mieleen siitä tuttu klassinen haaste: silmät kiinni nyt, jalasta kiinni nyt. 

Yhdellä jalalla seisominen on yllättävän vaikeaa, kun silmät sulkee. Joidenkin tutkimusten mukaan tasapainotestillä voidaan jopa ennustaa ihmisen elinikää.

Lue täältä, kuinka monta sekuntia yhdellä jalalla pitäisi pystyä seisomaan. 

5. Testaa, onko selkäsi pahasti jumissa

Eteentaivutus jalat suorana on hyvä pikatesti, joka voi viedä selkävaivojen jäljille. Suurin osa selkäkivuista on harmittomia ja menee ohi ajan kanssa. Kivun intensiteetti kertoo kuitenkin sen, pitäisikö kääntyä lääkärin puoleen. Kova, jäytävä kipu, joka estää tekemästä tavallisia arkiaskareita, pitää ottaa vakavasti.

Katso täältä helppo pikatesti, josta pitäisi selvitä ilman kipua. 

6. Testaa, ovatko vatsalihaksesi ikäistesi tasolla

Keskivartalo on kehon voimakeskus, josta kaikki liike lähtee. Jos vatsalihakset ovat heikot, ryhdikäs istuminen tai seisominen tuntuu raskaalta, samoin kävely tai liikunta. 

Vatsalihasten maksimitoistotesti mittaa vatsan ja lonkan koukistajalihasten dynaamista voimaa. Sitä testataan jokaiselle tuttujen istumaannousujen avulla.

Katso täältä, montako kertaa ikäryhmäläisesi ehtivät nousta 30 sekunnissa.

7. Testaa, kuinka jumissa hartiasi oikeasti ovat

Moni viettää valtaosan päivästä näppäimistön, älypuhelimen tai vaikkapa auton ratin äärellä. Paikallaan oleminen kiristää rintarankaa ja olkaniveliä, jolloin ryhti muuttuu kumaraksi. Jumissa oleva yläkroppa ei kuitenkaan välttämättä aiheuta kipuja ennen kuin vaiva on ehtinyt jo pitkälle.

UKK-instituutin testi mittaa ylävartalon toiminnallista liikkuvuutta. Testin tulokset arvioidaan käsi kerrallaan, sillä oikean ja vasemman puolen liikkuvuudessa voi olla eroja. 

Katso täältä liike, jolla voit testata hartioidesi liikkuvuuden.

8. Testaa, onko yläkropassasi yhtä paljon voimaa kuin ikäisilläsi

Montako punnerrusta jaksat tehdä? Laita kello käyntiin ja testaa. 

Punnerrus kertoo yläkropan lihasten kunnosta: se paljastaa, kuinka vahvat käsivartesi, hartiasi ja yläselkäsi ovat. Joidenkin tutkimusten mukaan punnerrusten määrä saattaa kertoa myös sydän- ja verisuonisairauksien riskistä. 

Katso täältä, montako punnerrusta sinun ikäisesi yleensä jaksavat 30 sekunnissa. 

9. Testaa, onko kehosi toispuoleinen

Sivutaivutus paljastaa, millä tolalla lantion, rangan ja koko selän liikkuvuus on. 

Tee sivutaivutus ja selvitä, onko kehosi joustavuus kunnossa. 

10. Testaa keuhkojesi ja sydämesi kunto

Lihaskunnon lisäksi myös aerobinen kunto kannattaa testata säännöllisesti. Se kertoo, miten sydämesi ja keuhkosi jaksavat rasitusta. Aerobista kuntoa tarvitaan lenkkipolulla, mutta myös tavallisessa arjessa.

Helppo tapa testata aerobista kuntoa ja kestävyyttä on steppitesti. Tarvitet noin 30 senttiä korkean laatikon, portaan tai muun tason, sekuntikellon sekä (netistä ilmaiseksi löytyvän) metronomin. 

Katso täältä, miten steppitesti tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla