Jooga on edelleen suuri trendi eikä ihme. Vaikutuksiltaan monipuolisempaa lajia saa hakea.

 

1 Keho venyy ja vahvistuu

Jooga on monipuolista terveysliikuntaa, joka parantaa lihasvoimaa, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Liikkeet vahvistavat erityisesti keskivartalon syviä lihaksia, joista varsinkin ikääntyvän tulisi huolehtia. Jooga on myös matalatehoista kestävyysliikuntaa. Harjoitus voi kestää pitkään, parikin tuntia, mutta sydämen syke ei nouse kovin korkealle.

Vanhimman joogaperinteen eli raja-joogan mukaan asanoiden tarkoitus on palvella meditaatiota. On vaikea istua pitkiä aikoja ja hiljentyä, jos selkää, polvea tai lonkkaa kolottaa. Fyysiset harjoitukset auttavat kehoa löytämään tasapainon, jolloin mieli voi paremmin keskittyä meditaatioon.

Toisen pääsuunnan eli hathajoogan mukaan asanoilla on myös oma, itsenäinen merkityksensä. Niiden tavoitteena on vaikuttaa hermojärjestelmään ja lihaksistoon ja tuoda sitä kautta terveyttä ja hyvinvointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2 Hengitys rauhoittaa

Joogassa liikkeitä tehdään hengityksen tahdissa. Varsinkin astangajoogassa tavoitellaan syvää ja vahvaa hengitystä. Eri jooga-asennot puristavat keuhkoja ja kehoa eri tavoin, joten tasaisen hengityksen ylläpitäminen voi olla haastavaa. Siksi astangajooga onkin erinomaista jumppaa hengityslihaksille eli pallealle ja kylkivälilihaksille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Rauhallinen hengitys tyynnyttää hermojärjestelmää. Kun oppii hallitsemaan ja hidastamaan hengitystään, voi saada apua myös stressinhallintaan ja unen tuloon.

3 Keskittymiskyky paranee

Mielen läpi virtaa kymmeniä tuhansia ajatuksia päivittäin. Tajunnan virta vie helposti mennessään, varsinkin jos on taipumusta stressiin ja murehtimiseen. Jos ei osaa keskittyä ja olla läsnä, on myös vaikea nauttia asioista.

Vanhojen joogatekstien mukaan jooga on "mielen poukkoilun vähentämistä" ja tätä modernikin ihminenkin osaa arvostaa. Tajunnan virta vaimenee, mieli rauhoittuu ja keskittymiskyky paranee.

4 Meditaatio tuo selkeyttä

Joogaan kuuluu valtava määrä erilaisia meditaatiotekniikoita. Meditaatio voi olla mindfulnessin kaltaista tietoista läsnäoloa, tai fyysinen asanaharjoitus voi olla meditaatiota, kun sekä keho että mieli keskittyvät hengitykseen ja liikkeeseen.

Jos joogan harrastaja omaksuu erilaisia joogan henkisiä periaatteita ja harjoittelee vaikkapa kohtuutta ja väkivallattomuutta arjessaan, voi sanoa, että koko elämäntapa on meditatiivinen. Tekniikasta riippumatta meditaatio tuo selkeyttä ja rauhaa. On helpompi nähdä, mikä on
oleellista.

5 Koko olemus rentoutuu

Jooga rentouttaa monin tavoin. Mieli auttaa rentoutumaan esimerkiksi siten, että joogaaja käy mielessään koko kehon läpi siirtäen huomion yhdestä kehon osasta toiseen. Hengitys tyynnyttää hermostoa, ja fyysinen ponnistelu venyttää lihaksia ja laukaisee jännityksiä. Rentoutuminen auttaa lepäämään, mutta rentona on myös mukavampi olla skarppi ja tehokas.

 

Asiantuntijana vastaava opettaja Juha Javanainen Helsingin Astanga Joogakoulusta.

 

Tämä on ET Terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä

Lisää ET terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/etterveys.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla