Sport
Rangan avaus tekee hyvää, jos olet istunut pitkään. Kuvat: Anna Huovinen
Rangan avaus tekee hyvää, jos olet istunut pitkään. Kuvat: Anna Huovinen

Rangan avaus on tehokas dynaaminen liike ja parasta vastaliikettä istumiselle. Onnistuu vaikka työpisteellä!

Venyttely ei riitä, jos tahtoo jumeista eroon ja ryhdistä paremman. Ohjelmaan kannattaa ottaa mukaan dynaamisia, aktiivisia liikkuvuusliikkeitä. Silloin yläselän uinuvat lihakset heräävät, selkävaivat helpottavat ja veri lähtee kiertämään jumisissa lihaksissa.

– Nykyään ajatellaan, että seuraava asento on aina paras asento. Ei tarvitse väkisin jäkittää selkä suorassa. Rankaa voi ja kannattaa pyöritellä ja liikutella, kertoo fysioterapeutti, personal trainer Kirsi Helle.

Jos aika on kortilla, tee edes rangan avaus. Liike on tarpeellista vastalääkettä istumiselle, sillä se avaa rintakehää tehokkaasti ja parantaa selän liikkuvuutta ja lihasten aineenvaihduntaa. Onnistuu vaikka työpisteellä!

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tee näin: Seiso noin lantionlevyisessä haarassa selkä suorana. Tuo käsivarsia selän taakse ja avaa hartioita. Ojenna rintakehää kohti kattoa, katse voi tulla yläviistoon. Jatka siitä suoraan pyöristykseen: vie käsivarsia vartalon eteen ja anna koko selän pyöristyä ja pään painua eteen.

Jatka näin niin kauan kuin hyvältä tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla