Hyvä terveys
Jumit helpottuvat, kun saat veren kiertämään niskan alueella.
Jumit helpottuvat, kun saat veren kiertämään niskan alueella.

Niskajumit helpottuvat, kun laitat hartiat liikkeelle. Kulmasoutu on timanttisen tehokas liike, joka vahvistaa samalla yläselkää.

Tuttu tunne: viimeistään illalla niska-hartiaseutua kivistää ja kipu tuntuu säteilevän päähän asti. Jos nökötät päivät pitkät samassa asennossa ja huomaamattasi vielä jännität hartioita, on varmaa, että verenkierto heikkenee ja paikat menevät jumiin.

Pumppaava liike, kuten kulmasoutu, aktivoi verenkiertoa ja aineenvaihduntaa niska-hartiaseudun alueella. Se on erinomainen liike varsinkin silloin, jos niskaan on kohonnut rasvakudospatti eli niin sanottu emännän kyhmy. Et välttämättä tarvitse puntteja, myös täydet vesipullot tai kuminauha ajavat mainiosti asiaa.

Kulmasoutu

Tee näin Ota käsipainot ja hae tukeva alkuasento: vedä vatsaa sisään, koukista polvia hieman ja laske ylävartalo selkä suorana etukenoon. Kädet roikkuvat rentoina kohti lattiaa. Vedä kyynärpäät läheltä vartaloa selän taakse ja tuo käsipainot kohti kylkiä. Pidä ranteet suorina ja keskivartalo hallittuna koko liikkeen ajan, ettei nojaava asento rasita alaselkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Muista Älä nosta hartioita vaan pidä niska pitkänä, katse etuviistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toista 10–15 x 3

Asiantuntijana ja mallina Tuire Ranki työfysioterapeutti, Mehiläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla