Sport
Lenkkeilyyn on hyvä yhdistää myös lihaskuntotreeniä. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Lenkkeilyyn on hyvä yhdistää myös lihaskuntotreeniä. Kuva: Shutterstock

Säästyt jumeilta ja monilta sairauksiltakin, kun treenaat monipuolisesti koko kroppaa. 

Rakastat pyöräilyä ja sauvakävelyä ja ajattelet, että se riittää hyvinvoinnin ja kunnon ylläpitämiseen? Ei ihan.

Monella yleisin synti on liian yksipuolinen treeni – kukapa ei mieluiten hioisi jo valmiiksi vahvoja kohtia. Istumatyöläisillä on usein parantamisen varaa yläkropan liikkuvuudessa ja lihaskunnossa. Jos arkiliikunta on lähinnä lenkkeilyä, kuntopohja vinoutuu.

– Kaikkea pitäisi kehittää tasaisesti. Hyvä lihaskunto suojaa monilta sairauksilta ja liikkuvuus säästää selkävaivoilta, toteaa personal trainer Lauri Peltola

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Peltola neuvoo valitsemaan kerrallaan kahdesta kolmeen tavoitetta, jotka eivät riitele keskenään. Rytmi pitää motivaatiota yllä – talvella voi pitää punttikauden ja kesällä huhkia pitkiä lenkkejä ulkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kokeile yhdistelmätreeniä

Kiireisen kannattaa suosia treenejä, jotka kehittävät monia osa-alueita yhtaikaa. Esimerkiksi liikkuvuus ja lihaskunto toimivat kombona: yhdistelmäliikkeet aktivoivat monia lihasryhmiä ja aukovat samalla jumeja. Kehitystä voi huomata jo parissa viikossa. 

– Lihasvoima voi kasvaa jopa 20 prosenttia parissa kuukaudessa.

Kokeile esimerkiksi mainiota rullausliikettä, joka yhdistää lihastreeniä ja liikkuvuutta. Sen avulla vatsalihakset vahvistuvat ja selkäjumit aukeavat.

Rullaus

Istu selkä suorana, kädet polvien ympärillä. Pyöristä selkää ja keinauta jalat pään yli kohti lattiaa. Ota vauhtia ja heilauta jalat alkuasentoon. Työnnä aina liikkeen lopuksi lantiota eteen ja selkää suoraksi. Tee 10 x 3.

 

Mallina personal trainer Laura Laukka.

Vierailija

Just joo. Olen viisikymppinen aktiiviliikkuja (triathlon, sali, suunnistus, melonta, vesijuoksu yms.), mutta en todellakaan heilauttele jalkojani pään yli rullaillen. Kovin moni oikeesti aikuisista ei tällaisia tee, eikä mielestäni edes tarpeen riuhtoa itseään rikki. Tämä liike ei todellakaan ole pieni muutos joka käy jokaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla