Sport
Perusta kuntoon ensin, ravitsemusterapeutti muistuttaa. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Perusta kuntoon ensin, ravitsemusterapeutti muistuttaa. Kuva: Shutterstock

Yhä useampi napsii vitamiinit ja proteiinit purkista. Mutta mitä liikkuja oikeasti tarvitsee? Onko hienosäädöstä hyötyä?

Edes lähikauppareissulla ei enää voi välttää kohtaamasta proteiinijauheiden ja superfoodien rivistöä. Moni tavallinen salitreenaaja buustaa suorituskykyään samoilla aminohappolisillä kuin huippu-urheilija, eikä smoothieta osaa enää kuvitella ilman heraproteiinia.

Lisäravinteita, kuten vitamiinipillereitä ja aminohappolisiä napsii jopa 90 prosenttia Sportin kyselyyn vastanneista, yhä useampi vain varmuuden vuoksi. Mutta kannattaako se? Eikö normiruoka enää riitä?

Perusta kuntoon ensin

Yleislääketieteen erikoislääkäri Satu Ojalaisen mukaan lisäravinnemaailma on viidakko, jossa uskomukset ja tutkittu tieto menevät iloisesti sekaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Liikkuja tarttuu lisäravinteisiin monesti silloin, kun kehitys pysähtyy. Jos lähtee hakuammunnalla kokeilemaan eri valmisteita, menee vain enemmän solmuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Laillistettu ravitsemusterapeutti, personal trainer Petteri Lindblad muistuttaa, että perusasioilla pääsee jo todella pitkälle. Jos haluat kohentaa kuntoa ja pysyä samalla terveenä ja energisenä, treenin, levon ja ruoan pitää olla tasapainossa. Yllättävän harvalla ne ovat.

"Moni tarttuu yksityiskohtiin, vaikka perusruokavalio on kaikkein tärkein."

– Moni tarttuu yksityiskohtiin, vaikka perusruokavalio on kaikkein tärkein. Ei ole järkeä hifistellä proteiinilisillä, jos ei saa edes tarpeeksi hiilihydraattia tai rautaa, Lindblad vertaa.

Varsinkin moni nainen yrittää tehdä ruokavaliosta liian terveellisen. Usein se tarkoittaa myös turhaa kaloreista nipistelyä.

– Se, että saa riittävästi energiaa, auttaa ihan kaikkeen: se auttaa kroppaa sopeutumaan treeniin ja lihaksia palautumaan, ehkäisee rasitusmurtumia, burn outia ja niin edelleen.

Vasta perustan jälkeen tulee hienosäätö. Sitäkin tarvitsee vain, jos tekee tehokkaita treenejä monta kertaa viikossa. Hienosäätöön kuuluvat esimerkiksi hiilihydraatin määrän optimointi ja proteiinien oikea ajoittaminen.

– Vasta ihan viimeisenä tulevat lisäravinteet. Jopa liikunnan ammattilaisilla käy helposti niin, että miettii niitä ennen kuin perusta on kunnossa.

Paikkaa puutteet fiksusti

Ajatus on kaunis: että jaksaisi suunnitella syömiset päivittäin niin huolella, että kerää kaikki ravinteet ruoasta. Entä jos totuus on se, ettei ehdi syödä niin hyvin kuin toivoisi?

Ensin hyvä uutinen: puutokset kehittyvät hitaasti vuosien saatossa. Kuukauden heikko syöminen ei aiheuta vielä mitään korjaamatonta. Toki on silti parempi täydentää smoothie proteiinijauheella kuin kärsiä jatkuvasta vajeesta.

Samoin on superfoodien ja urheilijan lisäravinteiden laita. Fiksusti valitut valmisteet voivat olla paikallaan, jos elämäsi on kiireistä ja treenaat siinä sivussa tavoitteellisesti.

Fiksusti valitut valmisteet voivat olla paikallaan, jos elämä on kiireistä ja treenaa tavoitteellisesti.

– Suosittelen urheilijan lisäravinteita tietyissä tapauksissa silloin, kun näen, että perustekeminen on reilassa. Esimerkiksi kreatiini voi todistetusti auttaa lisäämään voimaa. Mutta suurin osa pärjää ilman, Lindblad summaa.

– Liikaa on vallalla ajattelutapaa, että otetaan varmuuden vuoksi. Beeta-alaniinia, proteiinia, päälle monivitamiinipilleri. Ei mitään haisua, saako riittävästi.

Puutostiloja ei voi päätellä

Vitamiineista lähinnä D-vitamiini on sellainen, jota voi napsia varmuuden vuoksi talven yli, sillä D:n puutosta on paljon. Omasta olosta puutoksia ei voi mitenkään päätellä. Kannattaa mieluummin käydä mittauttamassa tasot verikokeissa kuin hankkia omin päin vahvoja vitamiinikuureja.

– Yleisin, mitä lääkäri joutuu määräämään, on rauta, myös muille kuin naisurheilijoille, Ojalainen toteaa.

Jos ottaa vitamiinit ohjeiden mukaan, vahvoistakaan pillereistä on tuskin haittaa. Isompi riski on se, että saa samaa ravinnetta monesta eri valmisteesta. Vitaminoitu vesi on yhtä lailla osa päiväannosta kuin poretablettikin.

"Liika on aina rasite elimistölle."

– Kun nielaiset pillerin, se ei haihdu savuna ilmaan, vaan jokainen solu joutuu säätämään balanssin ja puskemaan ylimäärän läpi. Liika on aina rasite elimistölle.

Ei oikotietä onneen

Lisäravinnekaupoilla kannattaa käyttää tervettä järkeä, ei mennä jokaisen myyntipuheen mukana. Trenditietoinen kaataa aamukahviin kookoksesta tehtyä kapryylihappoa, mutta vuoden päästä hyvää oloa haetaan jo jostain muusta.

– Lisäravinteita ei kannata ostaa hetken mielijohteesta: koska purkki on niin hieno tai mainos lupaa hyvää suorituskykyä, Petteri Lindblad toteaa.

Lindblad muistuttaa, että edes huippuunsa optimoitu ruokavalio ei ole oikotie hyvinvoivaan kehoon. Anemiasta kärsivä hyötyy rautakuurista, mutta mikään lisäravinne ei poista täsmästi työstressiä tai viritä vastustuskykyä huippuunsa.

– Kun rakentaa taloa, ei ensimmäiseksi mieti verhoja, vaan miten teet jykevän perustan, Lindblad vertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla