Personal trainer Maikki Marjaniemeltä syväkyykky sujuu. Kuva: Juha Salminen
Personal trainer Maikki Marjaniemeltä syväkyykky sujuu. Kuva: Juha Salminen

Yksinkertainen vinkki auttaa, jos taakse kaatumisen tunne estää kyykkäilyn. 

Kyykkyä voisi hyvin tituleerata tämän ajan suosikkiliikkeeksi tai -asennoksi. Täydellisen takapuolen tavoittelijat kyykkäävät saadakseen voimaa ja muotoa reisiinsä ja takamukseensa, ja erityisesti syväkyykkyä kehutaan ihmisen luonnolliseksi lepoasennoksi.

Moni pieni lapsi tosiaan viihtyy kyykyssä pitkiäkin aikoja, ja joissain kulttuureissa kyykkiminen on kelpo ajanviettoasento aikuistenkin keskuudessa. Kun suomalainen aikuinen keksii yhtäkkiä alkaa kyykkiä, siitä on kuitenkin yleensä lepo ja luonnollisuus kaukana.

Mimmit liikkuu! -haastetta vetävä personal trainer Maikki Marjaniemi antaa tärkeimmät vinkit, joiden avulla kyykkyasentoon voi totuttautua. 

  1. Kyykkyyn mennessä varpaiden tulee osoittaa hiukan ulospäin ja polvien samaan suuntaan. 
  2. Paras selän asento on neutraali: ei notko eikä pyöreä.

Erityisesti painojen kanssa kyykkäämällä saadaan jalkoihin ja pakaroihin voimaa, syväkyykyssä hengailulla taas liikkuvuutta. Syväkyykky avaa erityisesti lonkkia ja alaselkää sekä lisää nivelten liikkuvuutta.

Jos hyvän syväkyykkyasennon saavuttamista haittaa tunne siitä, että on koko ajan kaatumassa taakse, kyse on Maikin mukaan todennäköisesti klehonhallinnan ja liikkuvuuden puutteesta. 

– Kahvakuula voi silloin helpottaa. Vastapaino auttaa uppoamaan liikkeeseen ja välttämään tunteen siitä, että kaatuu.

Kahvakuulaa kannattaa pidellä käsissä vartalon etupuolella, jolloin se tasapainottaa vartaloa. 

Varsinkin istumatyötä tekevillä pinnallisten pakaralihasten alla olevat syvät pakaralihakset voivat olla niin vähällä käytöllä, että niiden aktivoimiseen ei pelkkä satunnainen kyykkäily auta. Pepun herättelyyn voi kokeilla esimerkiksi tätä harjoitusohjelmaa.

Jos kyykkäät painojen kanssa, katso ensin tekniikkavinkit.

Me Naisten Mimmit liikkuu! -haasteessa vietetään tällä viikolla kyykkyviikkoa. Vielä ehdit mukaan tsemppiryhmään, jossa etsitään liikunnan iloa.