Maikki Marjaniemen mukaan pitkäaikainen motivaatio löytyy omista arvoista. Kuva: Juha Salminen
Maikki Marjaniemen mukaan pitkäaikainen motivaatio löytyy omista arvoista. Kuva: Juha Salminen

Pitäisi-ajatuksista lähtenyt liikuntainto on yleensä lyhytaikainen.

Liikunta tekee hyvää ja on suorastaan elintärkeää, tiedetään. Pelkkä tieto ei kuitenkaan yleensä saa takapuolta nousemaan sohvalta. Ja jos alkuun pääseekin, lopahtaa innostus yleensä viimeistään muutaman viikon jälkeen. 

Mistä ihmeestä sen kuuluisan liikuntamotivaation oikein voi löytää? Mimmit liikkuu! -haastetta vetävä personal trainer Maikki Marjaniemi vastaa.

”Monesti liikunta saattaa lähteä pitäisi-ajatuksista, eli ympäristöstä, ulkonäköpaineista tai ajatuksesta, että pitäisi vaan liikkua. Vasta kun motivaatio perustuu omiin arvoihin, se on yleensä pysyvää sorttia. 

Jos liikunta ei ole sinulle itseisarvo, mutta se on kuitenkin terveydelle tärkeää, mieti, mihin arvoihin liikunta sinulla liittyy. Liikunta voi esimerkiksi tuoda lisää terveitä vuosia perheen kanssa, parantaa stressinsietokykyä työelämässä tai olla itseilmaisua. 

Jos onnistuu kaivelemaan syvempää, mitä liikunta itselle tarkoittaa, saa syvemmän motivaation.”

Usein liikuntainnostus katkeaa siinä vaiheessa, kun tielle osuvat ensimmäiset kivenmurikat: tulee sairastuminen tai kiireinen vaihe, jonka aikana liikunta jää. Mikä neuvoksi, kun liikuntakalenteria ei pystykään toteuttamaan suunnitelmien mukaan?

”Kukaan meistä ei ole superinnoissaan liikunnasta koko ajan, vaikka se oma laji olisikin löytynyt, joten liikunnan esteisiin täytyy varautua etukäteen.

Kun liikuntakärpänen puraisee, mietimme usein eteenpäin aika lyhyellä aikavälillä, viikon tai parin verran. Silloin kaikki liikuntaa haittaavat asiat tuntuvat ärsyttäviltä takaiskuilta: Nyt on flunssa, enkä voi liikkua, kaikki on mennyttä!

”Kuten muissakin muutoksissa, myös liikunnassa ehdottomuus tappaa innon.”

Muista, että loppuelämän aikana varmasti tulee flunssia, työkiireitä ja asunnon muuttoja. Ehkä kaadut joskus, ja nilkka menee vinksalleen. Jos on etukäteen miettinyt asiaa, tällaiset esteet eivät kaada liikuntaharrastusta.

Jos tavoitteenasi on käydä salilla keskiviikkoisin ja tanssitunnilla perjantaisin, kannattaa miettiä, mitkä asiat voivat muodostua esteeksi viikon mittaan. Niin voit varautua, eli esimerkiksi pakata eväät töihin, ettet päätä nälkäisenä lähteä kuntosalin sijaan kotiin syömään. 

Kuten muissakin muutoksissa, myös liikunnassa ehdottomuus tappaa innon. Se, että osaa joustaa ja muuttaa suunnitelmia tarvittaessa, on supertärkeä taito.”