Kylkipisto helpottaa usein pysähtyessä. Kuva: Shutterstock
Kylkipisto helpottaa usein pysähtyessä. Kuva: Shutterstock

Lääkärin mukaan kylkipisto ei ole seurausta huonosta kunnosta.

Auts! Hyvin kulkenut juoksu katkeaa kyljessä tuntuvaan pistävään kipuun. Pysähtymisen tai vauhdin hiljentämisen jälkeen pisto on poissa.

Kylkipistona tunnettu ikävä tuntemus on tuttu monelle juoksijalle ja muillekin liikkujille – pisto voi ilmetä muidenkin lajien parissa. Lääkäreillekään ei silti ole aivan selvää, mistä kylkipisto johtuu.

Sen verran kuitenkin tiedetään, että pisto tuntuu palleassa, joka on hengitystä kontrolloiva lihas. Lääkäri Sabrina Strickland kommentoi Refinery29 -sivustolla, että kylkipisto johtuu pallean kramppaamisesta. 

Kramppi palleassa ilmenee tyypillisesti kesken kestävyysliikunnan tai silloin, kun aloittaa vaativan treenin äkillisesti. Jos siis keksit yhtäkkiä aloittaa juoksuharrastuksen pinkomalla heti kovaa vauhtia, kylkipiston tunne on suorastaan todennäköinen. 

Pallean kramppaaminen ei silti ole vain aloittelevien tai huonokuntoisten liikkujien vaiva. Lääkäri Stricklandin mukaan huippu-urheilijatkin kärsivät joskus kylkipistosta, tosin harvemmin kuin liikunnan vasta-alkajat.

”Kannattaa pysähtyä ja hengitellä oikein syvään sisään ja ulos.”

Kun kylkipisto iskee, ei auta kuin odottaa, että se menee ohi.

– Kannattaa pysähtyä ja hengitellä oikein syvään sisään ja ulos. Tämän jälkeen jatka matkaa aluksi kävellen tai rauhallisesti juoste, juoksuohjaaja Anne Haila vinkkaa Me Naisissa.

Ehkäise krampit

Seuraavilla tavoilla voi koettaa ehkäistä palleakramppeja:

  1. Verryttele ajan kanssa sen sijaan, että lähtisit heti liikkumaan täydellä vauhdilla.
  2. Jos aloitat uuden harrastuksen tai lähdet liikkumaan pitkän tauon jälkeen, aloita maltillisesti.
  3. Vahvista keskivartaloa ja erityisesti syviä lihaksia.
  4. Älä syö raskasta ateriaa juuri ennen liikuntaa. Syömisen jälkeen verenkierto ohjautuu ruuansulatuselimistöön, ja muut lihakset voivat krampata helpommin.
  5. Huolehdi kuitenkin, että olet juonut tarpeeksi vettä ja sinulla on tarpeeksi energiaa valitsemaasi liikuntaan.