Julie Sygielin kehittämissä joogahousuissa voi kokea ilman alusvaatteita liikkumisen vapauden.

Alusvaatteet. Ilmeisesti ne ovat joogaaville naisille hirmuinen ongelma, sillä viime vuonna Dear Kate -merkkiset joogahousut onnistuivat keräämään lähes 160 000 dollarin eli noin 135 000 euron rahoituksen. Julie Sygielin Kickstarter-kampanjan tavoitteena oli saada projektille 15 000 dollaria eli reilut 12 000 euroa.

Erityistä näissä housuissa on, että ne päällään pystyy joogaamaan ilman alusvaatteita. Koska kukapa ei haluaisi nauttia kommandona liikkumisen vapaudesta.

Fast Companyn artikkelin mukaan naiset ovat saaneet tarpeekseen alusvaatteisiin valjastettuna kulkemisesta. Ja onhan niissä omat ongelmansa. Erityisesti ohuiden urheilutrikoiden pahimpia ongelmia ovat läpinäkyvyys (Minni Hiiri -kuvioiset pyykkipäiväalkkarit näkyvät asanoissa joogasalin toiselle puolelle asti) ja ”kamelinvarvas” eli jalkovälin epäimarteleva istuvuus. Muita haittoja ovat alushousujen reunojen näkyminen sekä pikkuhousujen hilautuminen pakaroiden väliin liikkuessa.

Dear Katen joogahousuissa alushousut ovat sisäänrakennetut – kiinteä osa trikoita. Housujen vuori on tehty kemiantekniikkaa Brownin yliopistossa opiskelleen Julie Sygielin kehittämästä, erityisestä Underlux-materiaalista, joka ei hetkahda pienistä vuodoista ja josta lika irtoaa helposti. Materiaali sai alkunsa, kun Julie kehitteli yrittäjyyskurssilla alushousuja, jotka tekisivät naisten elämästä helpompaa siihen aikaan kuukaudesta.

Nyt kankaan hyödyistä saadaan nauttia urheiluvaatteissa. Joogahousujen jalkovälissä on nelinkertainen kangas – eli siis enemmän suojaa kuin perinteisessä alushousut ja trikoot -yhdistelmässä. Alusvaatteiden reunat eivät näy, eikä läpinäkyvyyttä tarvitse murehtia, mutta ainakin kehittäjänsä mukaan parasta pöksyissä on se, miltä ne saavat olon tuntumaan.

– Käytin ennen alusvaatteita, Julie Sygiel kertoo Fast Companylle.

– Kun sain housujen ensimmäisen prototyypin, kävin lenkillä, ja se oli mahtavaa. Olin niin vapaa, hän hehkuttaa.

Lue myös:

Miksi peppu näkyy läpi juoksutrikoista?

Uusi trendi valloittaa maailmaa: pylly paljaana joogatunnilla

Moi, lähdetäänkö nettijoogaan?

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.