Mialla on tapana jumpata kotona käsipainoilla ja muilla välineillä. Kuva: iStock
Mialla on tapana jumpata kotona käsipainoilla ja muilla välineillä. Kuva: iStock

Viisikymppinen Mia on elämänsä aikana ollut ahkera aktiiviliikkuja, totaalisohvaperuna ja maltillinen kuntoilija. ”On totta, että liikunta auttaa moneen asiaan.”

2010-luvun alussa nelikymppinen Mia oli todellinen aktiiviliikkuja. 

– Minulla oli personal trainer, ja kävin salilla ja ryhmäliikunnassa. Lisäksi tein kotitreenejä verkkovalmennusten avulla. Poljin esimerkiksi crosstrainerilla intervalleja parvekkeella, hän kertoo.

Jumppaamisen ja pumppaamisen lisäksi Mia oli hurahtanut myös juoksemiseen. Hän muistaa edelleen, miten mahtavalta saavutukselta tuntui ensimmäinen kokonaan juostu kympin lenkki.

”Ensimmäisen vuoden ajan istuin iltaisin sohvalla.”

Sitten tuli totaalipysähdys.

Mian aktiivinen liikuntaharrastus loppui kuin seinään, kun hänen miehensä kuoli äkillisesti vain 43-vuotiaana vuonna 2012. Massiivinen sydänkohtaus vei miehen kesken koiranulkoilutuslenkin. 

– Sen jälkeen keskityin selviämiseen, lukioikäisen tyttäremme tukemiseen ja päivittäiseen arjen pyörittämiseen, Mia kertoo.

Villasukkia ja telkkaria

Vuoteen pieniä koiralenkkejä merkittävämpi liikunta ei tullut mieleenkään.

– Ensimmäisen vuoden ajan istuin iltaisin sohvalla, kudoin villasukkia ja katsoin telkkaria. Meillä oli hyvä naapuri, joka otti koiramme hoitoon välillä, koska tiesi tilanteen, Mia sanoo.

Erityisesti koiran ulkoiluttaminen jännitti Miaa. Hän mietti lastaan, joka oli menettänyt isänsä.

– Ajattelin, mitä jos minullekin käy jotakin. 

Vieläkään Mia ei lähde yksin koiran kanssa pitkälle lenkille eikä ulkoiluta koiraa sinä kellonaikana, jona mies kuoli. 

Uudestaan liikkeelle

Vaikka Mia, nyt 50, ei enää ole aivan sellainen liikuntahirmu kuin vuosia sitten, hän on löytänyt liikunnan elämäänsä uudelleen.

Sysäys takaisin liikkeelle tuli, kun Mia tutustui nykyiseen mieheensä vuonna 2014. Uusi seurustelukumppani oli tottunut kuntoilemaan joka päivä, ja liikunta alkoi poltella Miaakin viimeistään siinä vaiheessa, kun pariskunta muutti yhteen. 

Nykyään pariskunta liikkuu yhtä aikaa – mutta kodin eri kerroksissa. 

– Mieheni on vuosien ajan tottunut tekemään treeninsä yksin. Meillä on painonnostopenkki yläkerrassa, ja kun sieltä alkaa kuulua kolinaa, tulee tunne, että nyt pitäisi itsekin päästä tekemään, Mia kertoo.

Hän on palannut verkkovalmennusten pariin ja treenaa kotona verkko-ohjeiden sekä vanhojen personal trainerilta saatujen neuvojen avulla. Välineinä on muun muassa käsipainot, jumppapallo ja foam roller.

”Kävely on niin aliarvostettua.”

Kun kelit paranevat, vanha juoksuharrastuskin saattaa elpyä.

Toisen ihmisen – tässä tapauksessa puolison – tuki on Mialle paras motivaatio pysyä liikkeessä. 

– Minulle on edelleen tärkeää, että lähdemme yhdessä kävelylle koiran kanssa. Kävely on niin aliarvostettua. Ei tarvita mitään rehkimistä, vaan yhdessäoloa ja kävelyä.

Jumien välttelyä

Myös musiikki tuo Mialle liikuntamotivaatiota. 

– Musiikki on henkireikäni. Edellisessä asunnossa minulla oli seitsemän kaiutinta, joista kuunteluin Spotifya, Mia sanoo.

Treenatessaan hän soittaa menevää musiikkia, josta tuntee saavansa energiaa treeniin. 

Sekin kannustaa liikkumaan, että ilman liikuntaa keho menee Mian kokemuksen mukaan jumiin. 

– Estän liikunnalla rangan jumiutumiset, joita minulla oli kahden liikkumattoman vuoden aikana. Teen päätetyötä, ja työpäivän jälkeen on ihana päästä lattialle foam rollerin kanssa. 

Pikkuhiljaa hyvä tulee

Vaikka Mia on nykyään melko aktiivinen liikkuja, hänen mielestään paras keino nousta sohvan pohjalta on edetä pikkuhiljaa. Hyvä tapa aloittaa liikunta on vaikkapa korttelin ympäri kävely tai kotona venyttely. 

– Itselleen pitää antaa aikaa. Jos kokee tuollaisen rajun kokemuksen, se helpottaa ajan kanssa, hän toteaa kokemastaan menetyksestä.

Mia pyrkii ajattelemaan, että se, mikä on tapahtunut, on tapahtunut. 

– Ei auta muu kuin mennä päivä kerrallaan eteenpäin. On totta, että liikunta auttaa moneen asiaan. 

Mia on yksi Me Naisten Mimmit liikkuu! -haasteen yli 5 000 osallistujasta. Tule mukaan liikkumaan!