Mitä voi odottaa alle kympin jumppatrikoista? Kuvituskuva: Shutterstock
Mitä voi odottaa alle kympin jumppatrikoista? Kuvituskuva: Shutterstock

Uutuustrikoissa löytyy väriä ja metallinhohtoa niin, että ne päällä haluaisi liikkua aamusta iltaan.

Oletko etsinyt täydellisiä urheilutrikoita, jotka eivät maksa älyttömyyksiä? Jos ei jaksa metsästää halpoja hintoja netistä tai alennusmyynneistä, kannattaa suunnata lähimarkettiin. Niiden omista merkeistä löytyy paljon treenivaatteita ja monessa eri koossa, aina jopa XXXL:ään saakka.

Mutta kuinka laadukkaita ne ovat?

Me Naiset testasi K-Citymarketin, Lidlin ja Prisman yleistrikoot, joiden hinnat vaihtelevat paljon, mutta maksavat silti kaikki alle 30 euroa. Naisten trikoista valitsimme sopivat XL-kokoiselle testaajalle. Voittajaksi selviytyi vastoin kaikkia odotuksia joukon edullisin tuote.

4. Cheetah Tropical -trikoot, Prisma

  • Hinta: 19,95 euroa
  • Koot: XS–XXXL
  • Valmistusmaa: Kambodža
  • Materiaali: 90 % polyesteriä, 10 % elastaania
  • Istuvuus: normaali vyötärö, keskivahva tuki
  • Plussaa: paksu, jämäkkä kangas
  • Miinusta: pienet koot, paksut saumat
  • Lopputulos: Trikoot ovat paksua, tiheää kangasta, joka ei anna paljon periksi. Vyötäröllä on leveä, napakka resori, jota venyttämällä alkaa saumoista kuulua vaarallista rutinaa. Saumat ovat paksut ja erittäin näkyvät läheltä katsottuna, mutta ne hukkuvat hyvin villiin väritykseen.
    Cheetahin XL-koon trikoot ovat kooltaan testin pienimmät, mutta niissä takapuoli näyttää parhaimmalta – kiitos jämäkästi litistävän kankaan. Näissä tulee helposti kuuma, joten kovin hikisiä treenejä ei kannata vetää Cheetahit jalassa.

Vasemmalla testin Cheetah Tropical -trikoot ja oikealla saman materiaalin Cheetah-trikoot (24,95 €), joissa on vetoketjut ja heijastimet lahkeissa. Kuvat: valmistajat
Vasemmalla testin Cheetah Tropical -trikoot ja oikealla saman materiaalin Cheetah-trikoot (24,95 €), joissa on vetoketjut ja heijastimet lahkeissa. Kuvat: valmistajat

3. Danskin Leopard -trikoot, Prisma

  • Hinta: 29,95 euroa
  • Koot: XS–XXL
  • Valmistusmaa: Kiina
  • Materiaali: 90 % polyesteriä, 10 % elastaania
  • Istuvuus: normaalia korkeampi vyötärö, keskivahva tuki
  • Plussaa: viileältä tuntuva kangas ja kiva leopardikuvio polvesta alaspäin
  • Miinusta: vyötärönauhan väritys
  • Lopputulos: Danskin-trikoiden kangas on samalla sekä ihanan pehmeää että sopivan tiukkaa materiaalia. Saumat ovat paksuhkot, mutta ne eivät tunnu iholla. Leopardi-kuvio alkaa tyylikkäästi polvesta alaspäin eikä siis korosta reisiä. Vyötärö on korkeahko ja pysyy hyvin ylhäällä, mutta miksi sitä pitää korostaa kirkkaalla vyötärönauhalla? Yleistuki ja kankaan joustavuus sekä hengittävyys ovat sen verran hyvät, että nämä trikoot sopivat moneen jumppaan, juoksuun ja salille.

Joidenkin mielestä kirkas vyötärönauha saattaa olla siisti yksityiskohta, joita löytyy Danskinin trikoista muitakin.
Joidenkin mielestä kirkas vyötärönauha saattaa olla siisti yksityiskohta, joita löytyy Danskinin trikoista muitakin.

2. For Every Body by Jutta -trikoot, K-Citymarket

  • Hinta: 29,95 euroa
  • Koot: 36–50
  • Valmistusmaa: Kiina
  • Materiaali: 88 % polyesteriä, 12 % elastaania
  • Istuvuus: korkea vyötärö, löysä tuki
  • Plussaa: isot koot ja takana pieni vetoketjullinen tasku
  • Miinusta: löysähkö kangas
  • Lopputulos: Hyvinvointiyrittäjä, personal trainer Jutta Gustafsbergin vapaa-ajan mallisto on ainoa, jossa on selvästi ajateltu myös pluskoon liikkujia. Trikoiden materiaali on mukavaa, sopivan liukasta – vaikkakin ohuempaa kuin jo edellä mainittujen trikoiden kangas.
    Koot ovat isot: esimerkiksi koko 46 jäi testaajalla löysäksi jopa lantion leveimmästä kohdasta. Sisäpuolen saumat ovat hieman ulkonevat, mutta erittäin pehmeät. Näissä trikoissa kelpaa vaikka tanssia ja tehdä vaativiakin treeniliikkeitä, mutta juoksuun kankaan tuki on liian vaatimaton. Erittäin korkea, tukeva vyötärö pitää housuja silti hyvin ylhäällä hyppiessäkin, ja korsetti tykkää!

 

Pisteet mustia trikoita piristävistä väreistä sekä kokonaan kirkkaan melonin värisistä trikoista, Jutta Gustafsberg!
Pisteet mustia trikoita piristävistä väreistä sekä kokonaan kirkkaan melonin värisistä trikoista, Jutta Gustafsberg!

1. Crivit-juoksuhousut, Lidl

(myynnissä 6.4. alkaen)

  • Hinta: 7,99 euroa
  • Koot: 36–46
  • Valmistusmaa: Bangladesh
  • Materiaali: 88 % polyesteriä, 12 % elastaania, sisältää kosteutta siirtävää topcool-kuitua
  • Istuvuus: normaali vyötärö, keskivahva tuki
  • Plussaa: reilut koot, kaksi eri pituutta ja pieni avaintasku etuosassa
  • Miinusta: kamala haju pakkauksessa
  • Lopputulos: Heti housuja sovittaessa tulee iloiseksi! Trikoissa on väljä mitoitus, joten XL-kokoinen voi valita L-koon. Vyötärön korkeus ja kankaan tuki ovat testattavien trikoiden keskiluokkaa, mutta parasta näissä alle kymmenen euron trikoissa on hinta–laatu-suhde. Näiden jälkeen tuntuu tyhmältä maksaa lähes sata euroa jostakin tietystä merkistä.
    Ohut kangas hengittää hyvin, koska niissä on mukana kosteutta siirtävää topcool-kuitua. Mutta kangas ei kuitenkaan ole niin ohutta, että alushousut näkyisivät läpi.
    Tasaiset saumat kestävät, vaikka trikoita venyttelee reilustikin. Housut pysyvät hyvin päällä tunnin jumppatunnin ajan; ne eivät valu alas eivätkä hankaa saumoista. Valikoimissa on perusmustan lisäksi viileitä, metallinhohtoisia värejä, jotka ovat katu-uskottavia ja sopivat myös treenien ulkopuolella käytettäväksi. Jos haluaa vain vähän hohtoa, yhdessä kokomustassa capri-mallissa on leopardikuosi, joka on kaukaa katsottuna huomaamaton mutta näkyy läheltä hohtavana. Nämä ovat yleistrikoot, joita voi hamstrata useatkin ja pitää niin joogassa kuin hölkkälenkillä.

Etkö jaksa treenata, mutta haluat silti näyttää sporttiselta? Lidl-trikoot sopivat siihenkin hommaan.
Etkö jaksa treenata, mutta haluat silti näyttää sporttiselta? Lidl-trikoot sopivat siihenkin hommaan.

Kysely

Ostatko treenivaatteita marketeista?

Kyllä
Kyllä
86.4%
En
En
13.5%
Ääniä yhteensä: 1064

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.

 

Uusi suomalainen väitöskirja osoittaa, että voimaharjoittelulla ei kasvateta pelkästään lihasta vaan autetaan muutenkin kroppaa voimaan hyvin.

Uusi vuosi, uudet kujeet – monille se tarkoittaa uutta intoa lähteä lenkkipolulle tai jumppaan kuntoa kohottamaan. Mutta onko lajilla väliä? Miten kannattaisi urheilla, jos haluaa karistaa vatsan seudulta muutaman sentin tai muuten voida paremmin?

Jyväskylän yliopiston tutkija Johanna Ihalaisen tuore väitöskirja osoittaa, että vastaus kysymykseen voi olla voimaharjoittelu. Ihalainen tutki väitöskirjassaan, miten voimaharjoittelu vaikuttaa muun muassa kehon rasvan määrään sekä stressin, univajeen ja liikunnan puutteen aiheuttamaan kehon matala-asteiseen tulehdustilaan eli inflammaatioon.

Lue myös: Jyllääkö elimistössäsi hiljainen tulehdus? 3 asiaa, jotka ylläpitävät ärsytystä

Väitöskirjan tuloksien mukaan rankka voimaharjoitus ja lihastreeni saavat aikaan välittömän vasteen monissa kehon tulehduksen merkkiaineissa. Aluksi voimaharjoittelu nostaa niiden määrää, mutta pidemmällä aikavälillä seuraa puolestaan merkkiaineiden laskua. Voimaharjoittelu auttaa siis laskemaan kehon matalia tulehdusarvoja.

Voimaharjoittelun hyödyt eivät kuitenkaan jää siihen: sen avulla voi karistaa myös erityisesti sitä itsepintaista naparasvaa.

Ihalainen kertoo tutkimuksen tiedotteessa, että jo muutaman viikon voimaharjoittelun jälkeen tutkimuksissa pystyttiin havaitsemaan positiivisia muutoksia vatsan alueen rasvan määrässä. Vatsan alueelle kertynyt rasva on tutkimusten valossa kaikkein haitallisinta terveydelle.

– Kun voimaharjoittelu aloitettiin ilman harjoittelutaustaa, nähtiin jo neljän viikon harjoittelun jälkeen positiivisia muutoksia vatsan alueen rasvan määrässä, Ihalainen kertoo.

Tehokkain tapa polttaa rasvaa vatsan seudulta on yhdistää voima- ja kestävyysharjoitteita.

Tutkimuksen perusteella myös selvisi, että tehokkain tapa polttaa rasvaa vatsan seudulta on yhdistää voima- ja kestävyysharjoitteita niin, että erilaiset treenit tehdään eri päivinä eikä yhdessä samaan aikaan.

Jos lenkkeily tai jumppa ei siis innosta mutta tekisi mieli urheilla, lompsista vaan kuntosalille – vatsarasvasta voi päästä tehokkaasti eroon sielläkin. Liikkeelle voi lähteä vaikka opettelemalla muutaman hyvän perusliikkeen, kuten koko kroppaa treenaavan maastavedon.