Yksityiskohtaiset ohjeet auttavat tavoitteen saavuttamisessa.
Yksityiskohtaiset ohjeet auttavat tavoitteen saavuttamisessa.

Jos munat ja mämmi jo kyllästyttävät, pääsiäisenä voi herätellä henkiin juoksuhalut.

Yhdessä juokseminen on hauskempaa, mutta aina ei löydy juoksukaveria tai kaikille sopivaa aikaa. Onneksi ryhmän tuen voi löytää myös netistä.

Me Naisten järjestämä Mimmien vitonen on matalan kynnyksen juoksutapahtuma. Toukokuun 17. päivä juostavalle juoksulle voi osallistua kuka tahansa missä tahansa. Yhteinen tsemppiryhmä löytyy Facebookista, mutta harjoitukset ja itse Mimmien vitosen jokainen juoksee kotinsa lähistöllä itsekseen tai juoksukavereidensa kanssa.

Riihimäellä asuvalla Kati Mykrällä on jo Mimmien vitosen ensimmäinen treeniviikko jo takana.

– Vaikeinta oli juoksemaan lähtö ensimmäisellä kerralla. Sitten tuli älyttömän hyvä olo, ja tajusin, että kyllä kannatti lähteä, Kati kertoo.

Lenkille ehtii kiireessäkin

Kati on juossut ennenkin, mutta talven aikana sohvaperunointi pääsi yllättämään. Nyt Kati sanoo lähteneensä liikkeelle käytännössä nollasta.

 – Tykkään tästä ohjelmasta, koska se ei vaatinut mitään pohjakuntoa. Viitisen kilometriä on hyvä tavoite, aina ei tarvitse tähdätä maratonille tai puolimaratonille.

Puolen tunnin tai tunnin aika löytyy helposti kiireisestäkin arjesta. Esimerkiksi keskiviikkona Kati vei toisen poikansa jääkiekkotreeneihin ja toisen kaverisynttäreille ja juoksi itse siinä välissä.

–  Suosittelen lämpimästi! Vaikka ei olisi päässyt alusta asti Facebook-ryhmän mukaan, kannattaa aloittaa myöhemminkin. Juoksemisesta tulee hyvä olo. Se tukee hyvin myös painonhallintaa ja on joustava harrastus, joka ei vaadi hirveitä investointeja.

Lue myös:

Neljän viikon juoksukoulu