Sport
Squat therapy -ilmiön tarkoitus on valmistaa keho kyykkyyn niin, että liikkuvuus ja kehonhallinta riittävät varmasti. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Squat therapy -ilmiön tarkoitus on valmistaa keho kyykkyyn niin, että liikkuvuus ja kehonhallinta riittävät varmasti. Kuva: Shutterstock

Kokeile helpolla testiliikkeellä, riittääkö liikkuvuutesi kyykkyä varten. 

Suunta on ollut selvä jo pitkään: rankat HIIT-treenit ovat edelleen muodissa, mutta niiden rinnalla on alettu viljellä kevyttä, huoltavaa liikuntaa. Nyt panostetaan palautumiseen ja liikkuvuuteen, jotta kroppa ja pää pysyvät kovassa treenirytinässä ehjänä. Myös dynaamiset liikkuvuustreenit ovat löytäneet tiensä saleille. 

Tuore someilmiö squat therapy eli ”kyykkyterapia” seurailee sekin huoltavan treenin trendiä. Mistä siinä on oikein kyse?

Superliike kyykky on muodissa, mutta isoilla painoilla rymistellessään moni on ehtinyt hajottaa selkänsä. Liike on nimittäin varsin haastava. Se vaatii liikkuvuutta esimerkiksi selältä, olkapäiltä ja lonkilta – ja nämä kaikki lihasryhmät ovat monella istumatyötä tekevillä jo valmiiksi jumissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyykkyterapian tarkoitus on yksinkertainen: valmistaa keho kyykkyyn niin, että kroppa on siihen varmasti valmis. Tanko laitetaan selkään ja painoja lisätään vasta, kun kehonhallinta, liikkuvuus ja voima riittävät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hakusanalla squat therapy löydät erilaisia kehonhuolto-, liikkuvuus- ja voimaliikkeitä, joita hinkkaamalla hiot kyykkytekniikan turvalliseksi. Liikkeiden avulla opit myös viemään rasituksen oikeille lihaksille, eli käytät esimerkiksi pakaroita ja keskivartaloa tehokkaammin, jolloin ne vahvistuvat.

Miten se sitten toimii käytännössä? Yksi suosituimmista squat therapy -liikkeistä parantaa tehokkaasti liikkuvuutta ja lisää voimaa keskivartaloon. Samalla se toimii yksinkertaisena testinä. 

Tee se näin: seiso jalat haarassa lähellä seinää, kasvot kohti seinää, kädet suorina ylhäällä. Kyykkää hitaasti alas niin, että kädet eivät kosketa seinää. Voit ottaa takapuolen alle esimerkiksi pienen pallon, jonka päälle laskeudut istumaan. Liike pakottaa pitämään keskivartalon pystyssä ja coren aktiivisena.

Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.

Sport-lehden numerossa 9/19 kumoamme venyttelymyytit. Millainen venyttely on tehokkainta? Auttaako hieronta oikeasti jumeihin? Mukana myös liikkeet, joihin jokaisen tulisi taipua. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla