Kalorien polttelua vai kivaa liikuntaa? Kuva: Shutterstock
Kalorien polttelua vai kivaa liikuntaa? Kuva: Shutterstock

Kalorien laskeminen ei laihduta, eikä varsinkaan lisää hyvää fiilistä omasta kehosta.

Kuinka monta kaloria palaa, jos nousen kuusi kerrosta portaita? Entä, jos hölkkään puoli tuntia? Google saattaa löytää vastauksia näihin kysymyksiin, mutta vastaukset tuskin ovat oikeita. Liikunnassa kuluvan kalorimäärän arviointi on nimittäin äärimmäisen vaikeaa, ellei mahdotonta. 

Soutulaitesalilla koulutusvastaavana toimiva Caley Crawford kertoo Bustlessa, että kuntosalilaitteiden arviot kalorien kulutuksesta perustuvat ihmisten keskimääräiseen pituuteen ja painoon, joten ne eivät kerro totuutta kalorien kulutuksesta oikein kenellekään.

Vaikka kaloreita laskettaisiin ihmisen todellisen painon ja pituuden mukaan, ei lopputulos siltikään vastaisi täysin todellisuutta. Energiankulutukseen nimittäin vaikuttavat monet muutkin asiat, kuten vaikka kehon koostumus ja tietysti se, miten kroppaansa tarkalleen ottaen liikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siksi henkilökohtaisillakaan laitteilla, kuten urheilukelloilla, on vaikea saada luotettavaa tietoa siitä, kuinka monta kaloria on kuluttanut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eri mittari edistykselle

Kaiken lisäksi kalorien laskeminen ei vaikuta olevan erityisen tehokas tapa pudottaa painoa, kiinteytyä tai pysyä hyvässä fyysisessä kunnossa. Yksittäisen harjoituksen energiankulutuksen arviointia olennaisempaa on löytää mielekäs liikuntaharrastus, jota jaksaa jatkaa pidemmän aikaa ja joka tuo hyvää oloa. 

Kun kerran kalorien laskenta ei kannata, Caley Crawford kehottaa Bustlessa seuraamaan omaa edistystä laskemalla mieluummin vaikka tehtyjä toistoja tai hölkättyjä kilometrejä – jotakin sellaista, mitä oikeasti voi mitata luotettavasti.

Jos oikein nauttii lukujen kanssa puljaamisesta, terveyden kannalta on hyödyllisempää kirjata Exceliin kalorien sijaan vaikkapa syötyjen kasvisten ja nukuttujen tuntien määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla