Viiden minuutin lenkki ja terveyshyödyt, check! Kuva: iStock
Viiden minuutin lenkki ja terveyshyödyt, check! Kuva: iStock

Suomessa suositellaan vähintään kymmenen minuutin liikuntasuorituksia terveyshyötyjen saamiseksi, mutta uuden tutkimuksen mukaan lyhyemmätkin liikuntapätkät kohentavat terveyttä.

Sanoohan sen järkikin, että liikunta on hyväksi liikuntasuorituksen minuuttimäärästä riippumatta. Nyt asian vahvistaa tuore yhdysvaltalaistutkimus, josta Helsingin Sanomat uutisoi. 

Tutkimuksessa seurattiin 40-vuotiaiden ja sitä vanhempien yhdysvaltalaisten liikunta-aktiivisuutta ja sen vaikutusta ennenaikaisen kuoleman riskiin. Kuten arvata saattaa, ennenaikainen kuolema kohtasi todennäköisimmin niitä, jotka liikkuivat vähiten, alle 20 minuuttia päivässä. 

Hyvät uutiset ovat, että liikuntajaksojen pituus ei tutkimuksessa näyttänyt juurikaan vaikuttavan kuolemanriskiin. Ei siis ollut väliä, huhkiko päivittäisen liikunta-annoksen kasaan 55 minuutin jumppatunnilla vai pienillä hyötyliikunnan murusilla pitkin päivää.

Helsingin Sanomien mukaan useat muutkin tutkimukset todistavat lyhykäisten liikuntapyrähdysten hyödyistä. Suomessa kansallisissa liikuntasuosituksissa kuitenkin ohjeistetaan liikkumaan vähintään kymmenen minuuttia kerrallaan. 

Kukkua jo pitkään

Kymmenen minuutin suositus on ilmeisesti muinaisjäänne.

UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari toteaa Helsingin Sanomissa, että kymmenen minuutin raja ”on ollut kukkua jo pitkän aikaa”.

”Ensimmäinen puoli tuntia liikuntaa aiheuttaa eniten hyötyjä.”

Suositus tietyn pituisista liikuntasuorituksista perustuu siihen, että muutama vuosikymmen sitten tutkittiin nimenomaan kymmenen minuutin liikuntapätkien terveyshyötyjä. Silloin saatiin todisteita siitä, että ainakin kymmenen minuutin liikunta tuo terveyshyötyjä. 

Pienelläkin on merkitystä

Kuulutko siihen ryhmään, joka ei liiku käytännössä ollenkaan? Jos kyllä, voit onnitella itseäsi ainakin yhdestä asiasta: saat pienestäkin liikunnanmurusesta selvää terveyshyötyä. Eniten lyhyet liikuntasuoritukset hyödyttävät, jos ei muuten tapaa liikkua.

– Karrikoiden voisi sanoa, että ensimmäinen puoli tuntia liikuntaa aiheuttaa eniten hyötyjä, Tommi Vasankari sanoo Helsingin Sanomissa. 

Jos ravaa jo valmiiksi jumpassa harva se ilta ja pyöräilee töihin, puoli tuntia lisäliikuntaa viikossa ei vaikuta yhtä tehokkaasti kuin liikkumattomalla. Silti pieni liikuntapyrähdys, kuten vaikka portaiden nousu, on tietysti hyväksi aktiivisellekin liikkujalle. 

Tiedetään esimerkiksi, että runsaan istumisen terveyshaittoja voidaan hillitä parhaiten tauottamalla istumista, eli esimerkiksi jaloittelemalla hieman säännöllisesti. Pienet liikuntapätkät pitkin päivää ovat omiaan kumoamaan istumisen huonoja vaikutuksia.