Kengännauhatkin kaipaavat huomiota. Kuva: Shutterstock
Kengännauhatkin kaipaavat huomiota. Kuva: Shutterstock

Lenkkareita pitäisi huoltaa muutaman viikon välein.

Uusien juoksukenkien nauhat on yleensä laitettava kuntoon ensimmäistä käyttökertaa varten – sen jälkeen niihin ei tule koskettua.

New Balance -lenkkarimerkin johtaja Ken Thornby kertoo kuitenkin
Refinery29
:lle, että kengännauhat pitäisi poistaa kokonaan kengistä muutaman viikon välein, ja lenkkarit nauhoittaa sen jälkeen uudelleen. Samat kengännauhat ilmeisesti käyvät.

Uudelleen nauhoittaminen pitää hänen mukaansa kengän muodossaan ja hyvin jalkaan istuvana. Jos sen sijaan olet tähän saakka vetänyt nauhalliset lenkkarit jalkaan nauhoja avaamatta, lopeta heti! Se vasta tuhoaakin kengän muodon ja juoksuominaisuudet.

Tästä Me Naisten artikkelista löydät erilaisia tapoja sitoa kengännauhat – sekä selityksen juoksukenkien ”ylimääräisille” nauhanrei’ille.

Lue myös:


Kehtaako juoksutrikoot jalassa kävellä?


Testissä työmatkalenkkeilijän juoksuvaatteet


Miksi peppu näkyy läpi juoksutrikoista?


Näin sidot juoksukengät oikein

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.