Martina on pedantti piiskuri, joka vaatii itseltään paljon. ”Se on sekä vahvuuteni että heikkouteni.”
Martina on pedantti piiskuri, joka vaatii itseltään paljon. ”Se on sekä vahvuuteni että heikkouteni.”

Liikunta on ollut iso osa Martina Aitolehden elämää pienestä pitäen. Nykyään entinen yleisurheilija ja ravivalmentaja treenaa triathlonia ja haaveilee punttien repimisestä. 

Palautuminen on nykyään Martina Aitolehdelle ykkösasia. Triathlonia treenaavan naisen harjoittelu on niin kovaa ja treenimäärät suuria, että ilman palautumista ei synny tuloksia. Treenitunteja kahden tytön äidille kertyy viikossa 10–14.

– Kaikki ylimääräinen häslääminen pitää karsia pois. Palautumisessa on tärkeää nukkua ja syödä tarpeeksi ja säännöllisesti. Vuorokaudessa on oltava selkeät rytmit.

Se sopii pedantille naiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Martina on tarkka kahdeksan tunnin yöunistaan: nukkumaan hän menee kymmeneltä ja herää kuudelta. Kerran viikossa hän yrittää nukkua 12 tuntia. Jos uni jää vähiin, se tuntuu nykyään kropassa. Ruoan Martina kokkaa mielellään itse – silloin hän tietää, että siinä on oikea määrä hyviä hiilareita, rasvoja ja proteiineja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Työkseen Martina vetää verkkovalmennuksia. Treenit on suunnattu ihmisille, joilla ei ole mahdollisuutta lähteä kunto-saleille. Kaikki eivät tykkää saleista. Syitä on monia, joillekin se voi olla oma ylipaino.

– Kotona treenatessa ei ole ulkopuolisia lannistajia.

Martinan lempilajeja ovat juoksu, ratsastus ja pyöräily. 

Martina kertoo, että aina kun hän menee juoksuradalle, kehoon tulee hassu fiilis. 

– Rakastan radalla juoksemista yli kaiken. Se on soluissani ja vahvasti. Piikkareilla on sairaan ihana vetää. 

Nuorena rakkain laji oli ratsastus. Martina on kasvanut heppatallilla ja sai oman ravihevosen  13-vuotiaana.

– Nyt tyttäreni käy Helsingin Ruskeasuolla samalla ratsastusopettajalla kuin minä aikoinaan, Martina kertoo. 

Uusin hurahdus on pyöräily. Martina ajaa niin maastossa kuin maantiellä ja vielä kotona trainerilla. Vahva kilpailija on crossfit-tyyppinen treeni, mutta se on nyt Martinalta kiellettu, koska se ei sovi triathlonin kanssa.

– Heti kun kausi loppuu, lähden repimään painoja!

Överiksi meni! ”15-vuotiaana pidin ruokapäiväkirjaa. Näytin tekstini äidille: ’Sallin itseni syödä yhden porkkanan’. Siihen loppui se päiväkirja.”

Martinan treeniviikko

Maanantai

Uintia 4 300 metriä. ”Uin heti aamupalan jälkeen.”

Tiistai

Lepopäivä. ”Joogasin heti herättyäni. ”

Keskiviikko

Fysiikkaharjoittelu 1,5 h & pyöräily 30 min. ”Treenaan Liikuntamyllyssä Helsingin Myllypurossa.”

Torstai

Juoksua 45 min & pyöräily 30 min.

Perjantai

2 tunnin treeni. ”Vedin yhdistelmätreenin kotisalin juoksumatolla ja trainerillä.”

Lauantai

1 h maastopyöräilyä & 45 min kahvakuulaa. ”Tein livetreenin Instagramissa kahvakuulalla.”

Sunnuntai

1 h kävelyä, 40 min pyöräilyä. ”Olin reippaalla kävelyllä koirien kanssa.”

Monivalinta

Yhdessä vai yksin? Yksin. ” En tykkää ryhmätreeneistä.”

Aamulla vai illalla? Aamulla. ”Kello soi aina kuudelta, lomallakin."

Ulkona vai sisällä? Ulkona.”Ehdottomasti kivempaa.”

Spontaanisti vai kalenterin kanssa? Kalenterin kanssa. ”Pedanttina elän harjoituskalenterin ja -kellon mukaan.”

 Kuulokkeilla vai ilman? Kuulokkeilla. ”Juostessa kuuntelen junttiysäriä tai motivaatiosoittolistaa.”

KristaÄl

mummo kirjoitti:
Esikuva. Hah, hah, haa.

Kyllä hän on esikuva ainakin minulle, ja liikuntaa aktiivisesti harrastavana tiedän, että on sitä monille muillekin. Itse asiassa Martina on poikkeuksellisen sitkeä ja rohkea, vaikka töyssyjä on elämän varrella ollutkin.
Mummon pitää nyt vaan itsekin jalkautua lenkkipolulle, liikunta nimittäin vähentää katkeruutta ja parantaa itsetuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla