Elegantillakin treenillä syntyy tuloksia! Kuva: Katri Lehtola
Elegantillakin treenillä syntyy tuloksia! Kuva: Katri Lehtola

Tahdotko ylvään ryhdin, vahvat tukilihakset ja kiinteän kropan? Kokeile helppoa mutta tehokasta barrea! 

Miksi kyykätä, kun voi myös tehdä kauniin plién? Baletista vaikutteita saaneesta barresta on tullut huippusuosittua liikuntakeskuksissa. Barre todistaa, että myös elegantimmalla treenillä syntyy tuloksia.

Lontoossa 1959 kehitetty ryhmäliikuntamuoto yhdistelee klassista balettia tuttuihin lihaskunto-, jooga- ja pilatesliikkeisiin.

– Barre vahvistaa kehoa kokonaisvaltaisesti: Se lisää niin lihaskuntoa, liikkuvuutta, ryhtiä, tasapainoa ja koordinaatiota, Les Mills Barre -kouluttaja Janni Lindgren kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Laji sopii myös aloittelijoille, ja etenkin istumatyöläiset hyötyvät barresta. Liikkeet vahvistavat selän ja keskivartalon tukilihaksia ja avaavat lonkkia sekä yläkroppaa. Tukilihakset joutuvat töihin etenkin silloin, kun liikkeet tehdään ilman balettitangon tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aloittelija voi huomata treenin tehon lihasten tärinänä, mutta sitä ei kannata pelästyä. Liikkeet purevat etenkin pakaroihin, reisiin ja pohkeisiin. Barresta on hyötyä myös muissa lajeissa: kun syvät lihakset vahvistuvat ja liikkuvuus paranee, tekniikka ja liikeradat kohenevat myös salitreenissä ja juoksulenkeillä.

Ja kukapa ei haaveilisi olevansa oman elämänsä ballerina? Jo ensimmäisen treenin jälkeen kävelet ryhdikkäämpänä! 

Katso videolta ohjeet helppoon treeniin, jonka onnistuu kotonakin ja sopii myös aloittelijoille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla