Sport
Olkanivelen avaus on monipuolinen superliike, jos selkä on jumissa ja kaipaat ryhtiin parannusta. Kuvat: Anna Huovinen
Olkanivelen avaus on monipuolinen superliike, jos selkä on jumissa ja kaipaat ryhtiin parannusta. Kuvat: Anna Huovinen
Sport

Olkanivelen avaus on teholiike, joka kannattaa ottaa viikko-ohjelmaan, sillä se on monipuolinen täsmäliike hyvän ryhdin havittelijalle.

Venyttely ei riitä, jos tahtoo ryhdistä pysyvästi paremman. Hyvän ryhdin taustalla on nimittäin kaksi salaisuutta: hyvä liikkuvuus ja vahvat tukilihakset.

– Toisin sanoen huonon ryhdin taustalla on eteenpäin kääntyvät olkapäät ja rintalihasten kireys. Selän tukilihaksissa taas on usein voiman ja hallinnan puutetta, personal trainer, fysioterapeutti Kirsi Helle summaa.

Ryhtitreenissä toimivat erityisen hyvin dynaamiset liikkeet, jotka pureutuvat molempiin, avaavat ja vahvistavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Testaa dynaaminen, ryhtiä parantava olkanivelen avaus, joka tuo voimaa lapoihin. Samassa paketissa saat liikkuvuutta kireisiin olkaniveliin ja rintarankaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Myös selkävaivat helpottavat, kun veri lähtee kiertämään jumisissa lihaksissa. Vähitellen hyvä asento löytyy kuin itsestään.

Samalla liike toimii testinä: jos liike tuottaa vaikeuksia tai tuntuu hyvin epämukavalta, olkanivel kaipaa todennäköisesti vetreytystä. Myös lavan tukilihasten heikkous tai uneliaisuus voi tehdä liikkeestä vaikean. 

Tee näin:

Asetu vatsamakuulle kasvot lattiassa ja paina alavatsaa lattiaan. Kädet ovat nyrkissä pään molemmin puolin. Suorista ensin käsivarret etuviistoon. Kierrä sitten käsivarsia selän takana niin, että nyrkit tulevat yhteen yläselällä. Palaa samaa reittiä takaisin. Tee 12–15 rauhallista toistoa ja 2–3 kierrosta. Muista myös syvä, rauhallinen hengitys. 

Alla liikkeen suoritus videolla. Jos video ei näy, katso se täältä.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Sport (@sportlehti) on

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla