Sport
Käänteistä lankkua varten kannattaa lämmitellä venyttelemällä rintakehää ja takareisiä.
Käänteistä lankkua varten kannattaa lämmitellä venyttelemällä rintakehää ja takareisiä.

Olet ehkä tehnyt jo lankun vatsallaan ja kyljellään, mutta et ehkä vielä selällään.

Lankku on syystäkin ylistetty liike. Se paljastaa lahjomattomasti, missä kunnossa syvät vatsalihakset ovat. 

Lankussa on kuitenkin yksi puute. Hartiat ja käsivarret ovat siinä kehon etupuolella noin niinkuin arjessa muutenkin: puhelinta räplätessä, näppiksellä, autonratissa. Jotta ryhti ei lysähdä ja selkä ala jumittaa, keho kaipaa kipeästi liikettä myös toiseen suuntaan, käsien ja hartioiden vientiä selän taakse ja rintaa auki. 

Loistava istumatyöläisen täsmäliike on käänteinen lankku eli reverse plank, joka joillekin on tuttu joogatunneilta. Saat lankun hyödyt, eli kehonhallinta paranee ja core vahvistuu. Sen lisäksi avaat vielä rintakehän ja olkapäät supernopeasti eli korjaat ryhtiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Core vahvistuu ja korjaat ryhtiä supernopeasti. 

Myös takareidet ja pakarat voimistuvat, sillä joudut jännittämään niitä, jotta lantio pysyy ylhäällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Koska käänteinen lankku on melko voimakas venytys rinnalle ja olkapäille, kannattaa ensin lämmitellä venyttelemällä näitä lihaksia auki esimerkiksi näillä dynaamisilla venytyksillä. Myös takareidet kannattaa venytellä nopeasti auki etukäteen, jotta ne eivät kramppaa.

Tee näin: laske kädet lattiaan, nosta rintakehää ja lantiota ylös lattiasta. Vie hartioita kauas korvista, purista pakaroita ja kannattele lantiota ylhäällä. Kuvittele, että olet suorassa linjassa varpaista päähän saakka (1). Jos haluat lisähaastetta, nosta jalkoja vuorotellen ilmaan ja laske jarruttaen alas (2). 

Pyri pysymään asennossa 45-60 sekuntia, mutta muista, että sekunteja tärkeämpää on hyvä tekniikka! Pysy vain niin kauan kuin pystyt pitämään asennon hallitusti. Voit tehdä aluksi liikkeen vaikka monessa pienessä pätkässä.

Asiantuntijana personal trainer Katri Djerf

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla