Ja sitten vain lajia valitsemaan! Kuva: Shutterstock
Ja sitten vain lajia valitsemaan! Kuva: Shutterstock

Lihavuustutkija Kirsi Pietiläinen kumoaa yleisen laihdutususkomuksen.

Jokainen joskus laihduttanut on varmasti kuullut, että liikunta ei laihduta, vaan suurempi merkitys on ravinnolla. Lihavuustutkija Kirsi Pietiläinen tyrmää väittämän uusimmassa Hyvä terveys -lehdessä.

– Vaikka puolen tunnin kävely ei monta suklaapalaa kulutakaan, lihakset jäävät sen jälkeen käymistilaan moneksi tunniksi. Ne kuluttavat kaloreita vielä nukkuessakin, tutkija selittää haastattelussa.

Terveyttä ylläpitää puolen tunnin liikunta päivässä, mutta laihtuakseen pitäisi liikkua ainakin tunti joka päivä. Sen voi hoitaa useammassa osassa. Pietiläinen suosittelee välttämään istumista ja seisomaan sekä kävelemään aina, kun siihen on tilaisuus.

Pietiläinen on tutkimusryhmänsä kanssa havainnut, että ylipainoinenkin voi olla terve, ja selvittänyt, mikä tekee toisista lihavista sairaita ja saa toiset välttymään aineenvaihdunnan häiriöiltä, esimerkiksi diabetekselta tai sydän- ja verisuonitaudeilta.

Mieti mitokondrioitasi

Syyllisiä vaikuttaisivat olevan solujen mitokondriot, jotka muuttavat ruuan energiaksi elimistölle. Osalla lihavista mitokondriot toimivat normaalisti, mutta osalla ne laiskistuvat, ja rasva alkaa kertyä solun sisälle. 

Mitokondrioiden laiskistumisesta johtuva lumipalloefekti toimii yksinkertaistettuna näin: Kun solu tulee täyteen, ylimääräinen rasva päätyy verenkiertoon, kertyy verisuonten seinämiin ja maksan ympärille. Nämä huonoon kuntoon päässeet rasvasolut puolestaan houkuttelevat paikalle tulehdussoluja. Kehoon syntyy pieniasteinen tulehdustila, joka sairastuttaa lihavan. Rasvakudoksen siis vaikuttaa hyvinvointiin merkittävästi.

Siksi liikunnalla on väliä. Se on tervellisistä elämäntavoista tärkein, kun haluaa tukea mitokondrioitaan ja rasvakudostaan. Liikkuessa elimistö saa happea ja lihakset jaksavat polttaa verenkiertoon kertynyttä rasvaa.

– Sohvaperunoilla lihakset ja kudokset väsyvät, eikä yhteistyö enää suju, Kirsi Pietiläinen kertoo.

Seuraavan kerran, kun mietit, jaksatko nousta sohvalta ja lähteä liikkumaan, ajattele siis mitokondrioitasi. Ne tarvitsevat zumbaa ja sulkapalloa yhtä paljon kuin sinäkin.

Lue myös:

Viisi sääntöä laihduttavaan liikuntaan

Tikkulaihuus meni muodista – nyt kasvatetaan lihaksia

8 tapaa, jotka sotkevat aineenvaihduntasi

Onko tämä kahden ruokavalion yhdistelmä seuraava hittidieetti?