Sport
Uupuvatko seksihalut? Asiantuntija paljastaa hälytysmerkin, johon kannattaa havahtua. Kuva: Shutterstock
Uupuvatko seksihalut? Asiantuntija paljastaa hälytysmerkin, johon kannattaa havahtua. Kuva: Shutterstock

30–40-vuotiaiden seksihalut ovat romahtaneet viime vuosina. Syynä on muun muassa tuore liikuntatrendi. On kuitenkin olemassa yksi ihmisryhmä, josta kannattaa ottaa mallia.

”Töiden ja treenien jälkeen olen ihan loppu. Puolivaloilla ei jaksa.”

Kyselyt puhuvat selvää kieltä: monet suomalaiset ovat liian uupuneita harrastamaan seksiä. Esimerkiksi naimisissa olevien seksin määrä on tippunut viime vuosikymmeninä noin puoleen. Romahdus on isoin 30–40-vuotiailla.

Yksi halujen verottajista on ruuhkavuosia elävien hektinen arki, johon monilla kuuluu viime vuosien suuri hyvinvointitrendi, kova treeni. Moni harrastelijakin ahkeroi triathloneja, crossfitia ja HIITiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hälytysmerkki on, jos aidosti kaipaisi enemmän seksiä, mutta on niin kuormittunut, ettei haluta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Parhaimmillaan täydellinen pari

Parhaimmillaan seksi ja liikunta ovat täydellinen pari. Hyvä kunto kohentaa jaksamista ja itsetuntoa. Verenkierto tehostuu, eli seksi tuntuu paremmalta.

– Edellytys on, että treeneistä myös palautuu, lääkäri Vilho Ahola huomauttaa.

Liika rehkiminen verottaa hermostoa ja hormonitoimintaa. Seuraukset näkyvät nopeasti makuuhuoneessa.

Aholan mukaan monella kuntoilijalla on nykyään hurjia tavoitteita. Moni treenaa esimerkiksi triathlonia tasolla, jolla 50 vuotta sitten saattoi pärjätä kansallisissa kisoissa.

Tärkeä harrastus voi viedä kaiken huomion, vaikkei olisi ylikunnossa. Sportin kyselyyn vastanneista 53 prosenttia luopuisi mieluummin säännöllisestä seksistä kuin liikunnasta.

Seksuaaliterapeutti Elina Tanskasta luku ei yllätä. Jos rakkauselämä tuntuu valjulta, tavoitteellinen liikunta on helppo asettaa etusijalle.

– Treenaaminen saa liikkeelle samoja mielihyvähormoneja ja välittäjäaineita. Kaikenlainen kehon käyttäminen monipuolisesti tuo mielihyvää.


Intensiivinen elämä

Ylirasitus ei kehkeydy yksin kovista juoksuvauhdeista. Vilho Ahola muistuttaa, että pitkät työpäivät, huono syöminen ja valvominen ovat yhtä lailla riski.

– Arjen hektisyys on toista kuin ennen, moni on läppärillä illat ja kännykkä piippaa. Jos on vartti aikaa, seksi harvoin onnistuu sellaisessa ajassa alkuhuuman jälkeen.

Sinkkua hiljainen kausi ei välttämättä haittaa – voi olla, että on omasta tahdostaan päättänyt panostaa vaikka ura- tai salitavoitteisiin.

– Etenkin isoissa kaupungeissa on nuoria naissinkkuja, jotka eivät hae parisuhdetta. Se on tilastollisesti uusi ilmiö.

Parisuhteessa seksielämän hiipuminen on ongelma, jos se häiritsee jompaakumpaa puoliskoa.

– Halut ovat hyvä suhteen peili. Vaikka pinnalla olisi kaikki kunnossa mutta seksielämä on kuollutta, usein alla on isompi ongelma.

Kelpaanko jo nyt?

Hyvästä liikuntakoukusta voi kehkeytyä haitallinenkin riippuvuus. Pahimmillaan yhden lepopäivän pitäminen ei onnistu .

– Silloin voi esimerkiksi tuntea syyllisyyttä, jos treeni on jäämässä väliin romanttisen viikonloppureissun takia, Tanskanen toteaa.

Vilho Aholan mukaan pakkomielteinen treenaaminen voi kummuta psykologisesta ongelmasta, kuten kelpaamattomuuden tunteesta. Silloin ankaruus näkyy muussakin elämässä.

– Terve seksuaalisuus pohjautuu siihen, että pitää itsestään. Jos ei kehtaa riisuutua, koska ei ole riittävän timmi, halukkuus kärsii. Seksistä tulee suorittamista.

Joskus riittää, että höllentää itsekritiikkiä ja keskustelee kumppanin kanssa. Toisinaan vyyhti vaatii terapeutin tukea.


”Tylsää todeta, että sen olisi voinut välttää”

Jos uuvuttava elämä on syönyt haluja, Vilho Ahola neuvoo ensiapuna viheltämään pelin poikki ja lepäämään.

– Näen liian paljon sitä, että on rämmitty pari vuotta väsymyksessä ja parisuhde on mennyt reisille. Lääkärinä on tylsää todeta, että sen olisi voinut välttää aiemmin.

Toisinaan hiipuneiden halujen selvittely käy salapoliisityöstä. Kolmesta jumppatunnista pitäisi kyllä palautua. Lopulta saattaa huomata, että isoin verottaja onkin esimerkiksi työ. Tutkaile siis kalenteriasi kriittisesti. Mahtuuko päiviin tarpeeksi palautumista?

Tilastollisesti seksi ei suju parhaiten ylisuorittajilla, vaan niillä, jotka tyytyvät vähän vähempään ja hölläävät. 

– Keskimäärin kuumin seksielämä on niillä, joilla on tasapainoinen elämä. Lomallakin seksi sujuu usein siksi, että se on rentoa ja spontaania, ei yritettyä.

Päätä, mihin keskityt

Mitä kovempaa harjoittelee, sitä fiksumpaa lepoa tarvitsee. Liikuntamäärien lisääminen ei usein auta, vaan palautumiseen panostaminen: aiemmin nukkumaan, lisää ruokaa ja rentoutusta.

– Jos haluat liikunnasta lähinnä hyvää fiilistä, tee tarpeeksi kevyellä otteella. Jos tavoitteesi ovat kovemmat, myönnä se ja hae vaikka valmennusapua.

Kun järjestää arjen tasapainoisemmaksi, usein halut seuraavat perässä. Jos eivät, sekään e i automaattisesti tarkoita, että jokin olisi pielessä.

– Toivon, että niin sanottu aviovelvollisuusseksi on vähentynyt, eli panostetaan laatuun sen sijaan, että ottaisi määrästä paineita, Elina Tanskanen huomauttaa.

Tanskasen mukaan moni suhtautuu seksiin suorituksena, kuin lenkkiin, joka pitäisi heti ensi viikolla jaksaa juosta paremmin ja useammin. Ei ihme, jos pelkästään sen ajattelukin uuvuttaa.

– Mielelläni toitotan, että seksi on parhaimmillaan nautintoa eikä esimerkiksi orgasmikeskeistä. Juuri väsyneenä ja stressaantuneena seksi voi olla se juttu, joka katkaisee kaiken säätämisen ja rentouttaa.


Näin lisäät haluja liikunnalla

  1. Vahva lantionpohja lisää suoraan mielihyvää, sillä se parantaa verenkiertoa täsmästi. Tee harjoituksia syville vatsalihaksille ja lantionpohjalle ainakin kerran viikossa.
  2. Hengästyminen tekee hyvää: muista aerobinen liikunta. Kun sydän- ja verenkiertoelimistö on vahva, makuuhuoneessakin jaksaa. Tee vähintään kaksi sykettä nostavaa kestävyystreeniä viikossa. Pidä kuorma kohtalaisena: 20–60 minuutin kävely, uinti, pyöräily tai kevyt hölkkä sopii useimmille.
  3. Voimaharjoittelu nostaa testosteronitasoja ja lisää tutkitusti halukkuutta. Vaikka testosteronia kutsutaan mieshormoniksi, se on vastuussa myös naisen haluista. Tee voimatreeni ainakin kerran viikossa. Suosi isoja liikkeitä, kuten kyykkyä, niin saat tehtyä tehokkaan harjoituksen lyhyessä ajassa ja myös keskivartalo pääsee hommiin.
  4. Kehonhuoltoa ja kevyitä harjoituksia pitäisi olla ainakin yksi jokaista tehotreeniä kohden. Myös hyvä liikkuvuus hyödyttää seksielämää.
  5. Sohvalla lököilyn ohessa kannattaa lepopäivinäkin suosia rentoa, aktiivista palauttelua, kuten kävelyä ja kevyitä kotitöitä. Silloin energiatasot pysyvät korkealla ja verenkierto tehokkaana.
  6. Pakkopulla ei lisää haluja. Valitse lajeja, joista nautit. Kun saat liikunnasta onnistumisen elämyksiä ja nautintoa, seksihalut seuraavat usein perässä.
Immillie

Kyllä omat seksihalut vei miehen piittaamattomuus omasta fyysisestä ja henkisestäkin kunnostaan. Koen vastenmielisyyttä hänen ulkonäkönsä vuoksi. Kaljaröllykkä ällöttää. Treenaan paljon ja oma kroppa on kunnossa, tekisi mieli seksiäkin, mutta ei oman puolison kanssa, fyysinen vetovoima uupuu täysin.

Sinkkusika

Nykyään pidetään mekkalaa kehopositiivisuudesta ja järjestetään Miss Plus Size -kisoja. Naisten läskejä markkinoidaan täysillä ja vastaavasti ylipainoinen mies nähdään epäeroottisena ja tämä tehdään kaikella tapaa selväksi. Alfauroksensa kaataneet ja rengastaneet naiset sitten raskauskilojen jäätyä vyötärölle itkevät mediassa, kun mies hyppää vieraissa. Sikamieheksi ei kuitenkaan synnytä. Naisten huomion keskittyminen ehkä parinkymmenen prosentin joukkoon miehistä on koko jutun juju. Tämä pitää vain sisäistää ja toimia sen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla