Sport
Puolikaskin treeni on treeni! Kuva: Shutterstock
Puolikaskin treeni on treeni! Kuva: Shutterstock

Hellitä vähän, sanovat asiantuntijatkin. Jos siis suustasi lipsahtaa koskaan jokin näistä viidestä virkkeestä, muista myötätunto. 

1. ”EHDIN URHEILLA VAIN KERRAN, KAKSI VIIKOSSA.”

Mahtavaa, sehän tarkoittaa, että liikut säännöllisesti! Kaikki suoritettu liikunta on kotiinpäin.

– Älä stressaa määristä. Lenkki voi olla vartin, vaikka ohjelmassa lukee puoli tuntia. Jos on aiemmin liikkunut nolla kertaa viikossa, yksikin treeni on jo loistojuttu, toteaa personal trainer Salla Hänninen.

Erään tuoreen tutkimuksen mukaan ne, jotka ehtivät kuntoilla vain viikonloppuisin, saavat suunnilleen samat terveyshyödyt kuin tiuhemmin liikkuvat. Pääasia on, että liikuntaa kertyy suunnilleen viikon suosituksen verran eli 2,5 tuntia reipasta tai 1 tuntia 15 minuuttia hikistä liikuntaa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. ”TREENI EI NÄY KROPASSA, VAIKKA KUNTO KOHENEE.”

Kohonnut kunto lisää jaksamista. Jaksaminen taas on se, joka sinut puskee treenaamaan huomennakin, ei pienempi vaakalukema. Kun kuntoilee hyvä olo edellä ja on kärsivällinen, tuloksetkin näkyvät lopulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Tärkeintä on luottaa omaan fiilikseen. Kun treenaa kovaa, syö paljon ja terveellisesti, nukkuu tarpeeksi ja ei stressaa, kehokin kyllä muokkaantuu itsestään, vakuuttaa crossfit-valmentaja Stefanie Hagelstam.

Eikä muokkaantumisen tarvitse aina tarkoittaa pienempää vaakalukemaa: ryhti paranee, kroppa näyttää jäntevämmältä, iho kirkastuu. 

3. ”YRITÄN KARSIA HIILAREITA, MUTTA REPSAHDAN AINA PUPUTTAMAAN LEIPÄÄ.”

Ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen kohtaa työssään usein turhaa stressiä, myös syömisstressiä. 

– Hiiteen jo hiilarikammo! Aktiiviliikkujan on syötävä hiilihydraatteja, jos tahtoo kehittyä. Runsas, monipuolinen ja rento syöminen edistää myös ravintoaineiden imeytymistä.

Varsinkin kestävyysurheilijoiden on turha stressata sokereista. Turhan usein he saavat niitä liian vähän, varsinkin jos noudattaa orjallisesti kana-riisi-rahka-linjaa. Lasi mehua ruoan yhteydessä tai kourallinen karkkia silloin tällöin myös tukee palautumista ja hellii mieltä.


4. ”VAIKEA TREENATA TAVOITTEELLISESTI, KUN FLUNSSA KATKAISEE AINA HYVÄN KIERTEEN.”

Vaikka tekisi kaiken oikein, aikuinen sairastaa keskimäärin 2–4 hengitystietulehdusta vuodessa. Se voi turhauttaa, mutta nuhat pitää potea rauhassa oireettomiksi, ennen kuin lataa kyykkytankoon lisää painoa.

– Nöyryys on valttia. Elämän mittakaavassa kevyet treeniviikot eivät näy missään, mutta kropan rikkominen puolikuntoisena voi vaivata koko elämän, sanoo liikuntalääketieteen erikoislääkäri Aleksi Kallioniemi.

Myös liian kova treeni ja siihen ympätty stressi alentaa vastustuskykyä. Ehkä lenssuilu vihjaakin siitä, että kannattaisi himmailla? 

5. ”PITI KISKAISTA HIIT-TREENI, MUTTA EN TAASKAAN JAKSANUT TYÖSTRESSILTÄ.”

Vaikka treenaisit valmiin ohjelman mukaan, jousta, jos elämä sitä vaatii.

– Ajoita raskaat treenit niille päiville, kun on henkisiä ja fyysisiä voimavaroja, muuten liikunta menee hukkaan. Rasittunut keho ei kehity, muistuttaa triathlon-ohjaaja, personal trainer Kadri Forsström.

Jos olet väsynyt ja töissä on hirveä päivä, mene rentoon joogaan tai pilatekseen.

– Lepo on aivan absoluuttisen tärkeää. Kukaan ei kehity millään tasolla, jos kehon ei anna levätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla